ARTYŚCI
ARTYŚCI
ARTYŚCI
ARTYŚCI ARTYŚCI ARTYŚCI
-
Urodzona w Krakowie. Tu rozpoczęła swą edukację muzyczną, kończąc w 1995 r. Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu dyplomowego wykonała m.in. I Koncert wiolonczelowy Grażyny Bacewicz z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W czasie studiów była członkiem reprezentacyjnego kwartetu smyczkowego Akademii Muzycznej.
Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach muzycznych, m.in. w ramach Międzynarodowej Akademii Pommersfelden (gdzie dokonała nagrań dla Bayerische Rundfunk).
W 1993 r. uzyskała stypendium Europejskiej Fundacji Mozartowskiej. Pracowała pod kierunkiem wielu wybitnych pedagogów. Byli wśród nich: Antonin Moravec, Denes Zsigmondy, Sandor Vegh, Ana Chumachenko, Zuzanna Ružickova, Alain Mounier, Rocco Fillippini. W ramach Festiwalu Mozartowskiego w Pradze wystąpiła obok takich muzyków, jak Boris Pergamenschikow i Charles Rosen. Ma na swoim koncie prawykonania: odnalezionego kwartetu Ignacego Jana Paderewskiego (1991), III Kwartetu Na Wielkanoc Zbigniewa Bujarskiego (1994) (oba wykonania zostały zarejestrowane przez Polskie Radio), „Intermezzo” na wiolonczelę solo Adama Walacińskiego (2004) a także „Canzony” Adama Walacińskiego w wersji na wiolonczelę i perkusję (2013).
W 1992 r. została laureatką II miejsca XI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. Koncertuje w kraju i za granicą, m. in. w ramach festiwali: Mozartowskiego (Wrocław 1991), im. Ady Sari (Nowy Sącz 1991), Wielkanocnego Festiwalu Mozartowskiego (Praga 1993), Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie (Kraków 1993, 1999, 2006), „Mosaico” (Kraków 1995), a także „Dni pamięci W. Lutosławskiego” (Kraków 1995), „Scrivi e suono” (Kraków 1995), Bajit Chadasz (miesiąc spotkań z kulturą żydowską – Kraków 1996, 2009) oraz XIV Ogólnopolskiego Tygodnia Talentów w Tarnowie (1996), Fesival van Vlaanderen (1999 Belgia), „Schalom”( 1999, 2001 Niemcy) oraz wielokrotnie w ramach festiwalu „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”.
Wraz z orkiestrą Capellae Cracoviensis koncertowała w Niemczech i USA.
W latach 2000-2007 współpracowała z orkiestrą Sinfonietta Cracovia, z którą koncertowała w kraju i za granicą. Od 1995 r. jest członkiem tria fortepianowego, które tworzy wspólnie z Romanem Reinerem oraz Sławomirem Cierpikiem prowadząc aktywną działalność koncertową. W 1996 r. wspólnie z zespołem nagrała płytę „Wspomnienia z Krakowskiego Kazimierza”, na której znajdują się tradycyjne melodie żydowskie w aranżacji zespołu.
Od 1997 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Katedrze Wiolonczeli i Kontrabasu, a obecnie w Katedrze Kameralistyki.
W 2000 r. została laureatką II nagrody (w kategorii solistów) IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Uczestniczy także w projektach muzycznych Marii Pomianowskiej gdzie wykonuje muzykę etniczną – także na fidelach kolanowych – polskich instrumentach ludowych.
Jako interpretatorka muzyki najnowszej występowała wielokrotnie na festiwalach muzyki współczesnej (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Strawiński i jego Ukraina, Uściług 2011, 27. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – Połock, Białoruś 2015) jako solistka i kameralistka. Koncertowała w Czechach, Austrii, Niemczech, Belgii, Francji, Danii, Japonii, Brazylii, USA, Puerto Rico.
W 2010 roku, po przeprowadzonym przewodzie kwalifikacyjnym uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych. Od 2010 roku pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni.
Od 2011 roku występuje ze skrzypkiem Maciejem Lulkiem oraz pianistą Sławomirem Cierpikiem tworząc zespół Malawski Trio. W 2014 roku nagrała płytę „Walaciński kameralnie” Od 2014 roku prezes Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki.
-
„Niezwykle utalentowany młody pianista odznaczający się inteligencją i muzykalnością” – Paul Badura-Skoda.
Mateusz Zubik to aktywny solista i kameralista. Do tej pory koncertował m. in. w Nowym Jorku (Carnegie Hall), Wiedniu, Budapeszcie, Bayreuth, Warszawie, Lusławicach (Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego), Krakowie (m. in. Filharmonia Krakowska, Teatr im. J. Słowackiego), Częstochowie (Filharmonia Częstochowska), Wrocławiu (Teatr Capitol) oraz w wielu miastach Polski, a także Austrii, Niemiec, Mołdawii, Portugalii czy Izraela.
Pianista brał udział w wielu renomowanych festiwalach i cyklach koncertowych. Występował podczas m. in. World Piano Meeting w Coimbrze, Tel-Hai International Masterclasses w Sde- Boker, International Summer Academy w Reichenau an der Rax, Opera Rara („Podróż zimowa” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego) w Krakowie, Międzynarodowego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach, Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne, Przemyskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalu Wawel o zmierzchu, cyklu Młode Talenty w Muzeum Chopina w Warszawie, Festiwalu Muzyka w Starych Balicach, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie, Festiwalu Teraz Młoda Polska w Krakowie czy Letniej Manufaktury Sztuki w Niepołomicach (jako pianista i pedagog). Współtworzył i występował w spektaklu „Aria di Potenza” w reżyserii Krystiana Lady. Współpracował także z orkiestrami m. in. Sinfoniettą Cracovią. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia. Był estradowym partnerem m. in. z Małgorzaty Walewskiej, Maayana Lichta, Lucii Lucas, Theo Imarta, Macieja Lulka.
Brał udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez m. in. Paula Badurę-Skodę, Dimitrij’ego Baszkirowa, Pietro de Marię, Aquillesa delle Vigne, Emanuela Krasovsky’ego, Elzę Kolodin, Konstanzę Eickhorst, Dinę Voffe, Andrzeja Jasińskiego, Avedisa Koujoumdjiana, Hatto Beyerle, Johannesa Meissla, Vidę Vuijc, Kaję Danczowską, Petera Nagy, Michaela Wessela, Annę Malikovą, Radoslava Kvapila, Adama Wodnickiego, Ewę Osińską, Daniela Blumenthala, Tamasa Ungara, Stanislava Pochekina, Guillermo Gonzaleza, Viktora Derevianko czy Pascala le Corre.
Mateusz Zubik ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Pikula. W roku 2021 uzyskał tytuł doktora sztuki – jego rozprawa o twórczości Leoša Janáčka została wyróżniona przez Radę ds. Dyscypliny: Sztuki Muzyczne. Odbył także roczne studia w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Martina Hughes’a. Swój warsztat kameralny doskonalił w klasie prof. Barbary Łypik-Sobaniec oraz prof. Sławomira Cierpika. W roku akademickim 2021/2022 rozpoczął studia w Hochschule für Musik und Tanz Köln w mistrzowskiej klasie prof. Gesy Lücker.
Pianista jest laureatem polskich i zagranicznych konkursów oraz stypendiów konkursowych m. in. I miejsca w Konkursie o Stypendium Fundacji Juttingów, I miejsca w konkursie Golden Classical
Music Awards (wraz z zespołem The Flaneurs Piano Trio), I miejsca w konkursie Gram z orkiestrą, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego OPUS (Perseids Piano Trio), II miejsca w Danubia Talents Piano Competition, II Miejsca w France International Music Competition itd. Jest stypendystą Fundacji Sapere Auso, Fundacji Śnieżka, laureatem Stypendium Miasta Krakowa Kultura Odporna oraz Stypendium Rektora Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie dla najlepszych doktorantów i wielu innych.Mateusz Zubik pracuje w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, gdzie realizuje zajęcia ze studentami z klasy fortepianu prof. dr. hab. Andrzeja Pikula oraz klasy kameralistyki prof. Barbary Łypik-Sobaniec oraz prof. Sławomira Cierpika. Jego studenci zdobywają nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych.
Pianista jest aktywny działaczem na polu kultury. Jest dyrektorem Festiwalu Silence Music Festival, inicjatorem i organizatorem koncertów CLASSTRIKO oraz koordynatorem wielu projektów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Za działalność społeczną otrzymał w roku 2013 Nagrodę Profesora Zbigniewa Brzezińskiego (doradcy prezydenta Stanów Zjednoczonych Jimmy’ego Cartera).
-
Zespół powstał ze wspólnej inicjatywy muzyków – wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie. Tworzą go: Maciej Lulek – skrzypce, Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela i Sławomir Cierpik – fortepian. Pianista Sławomir Cierpik i wiolonczelistka Barbara Łypik-Sobaniec współpracują ze sobą od 1995 roku. Ich wspólny dorobek obejmują dziesiątki koncertów na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą (m.in. Niemcy, Dania, Belgia, Czechy). Dysponują obszernym repertuarem przeznaczonym na trio fortepianowe, począwszy od dzieł klasyków ( Haydn, Mozart , Beethoven) poprzez muzykę romantyczną (Schubert, Mendelssohn, Brahms, Bruch, Czajkowski ) aż po wiek XX (Rachmaninow, Szostakowicz, Bloch, Panufnik) i muzykę najnowszą.
W roku 2011 idea propagowania kameralnej muzyki polskiej dała początek nowej formacji artystycznej. Do powstałego „Malawski Trio” dołączył przedstawiciel młodego pokolenia polskiej wiolinistyki – Maciej Lulek. Malawski Trio wykonuje różnorodny repertuar, lecz szczególne miejsce zajmują utwory kompozytorów polskich jak Chopin, Różycki, Malawski, Panufnik, Walaciński, Chyrzyński czy Kulety. W 2018 roku Trio dokonało prawykonania światowego „Sonaty listopadowej” Mateusza Bienia, napisanego specjalnie dla zespołu. W roku 2021 powstał kolejny utwór Jarka Płonki „Washed out”, dedykowany zespołowi, którego prawykonanie światowe odbyło się w marcu na Akademii Muzycznej w Krakowie.
-
Młoda artystka (ur. 1997), stypendystka m.in. Deutsche Stiftung Musikleben, może już pochwalić się imponującą karierą i należy do pokolenia wybitnych młodych muzyków. W ostatnich latach Nina otrzymała liczne międzynarodowe nagrody i koncertowała nie tylko w wielu krajach Europy, ale także w USA, Rosji i Chinach, a także w takich salach jak Teatr Maryjski w Petersburgu, Elbphilharmonie w Hamburgu, Filharmonia w Kolonii, Filharmonia w Essen, Dom Beethovena w Bonn czy Guotai Arts Center w Chongqing. Była zapraszana do udziału w „Klavierfestival Ruhr”, „ACHT BRÜCKEN Festival” oraz „Köthener Bachfesttage”.
Jej wielką pasją jest muzyka współczesna, której rozumienie kształtują regularne współprace z Tamarą Stefanovich i Pierre’em-Laurentem Aimardem. Różne prawykonania utworów m.in. kompozytora Yorka Höllera, wysoko cenionego przez Pierre’a Bouleza, zostały już jej dedykowane. Ponadto, jako artystka non-profitowego projektu TONALi, intensywnie angażuje się w dziedzinę edukacji muzycznej, a oprócz działalności pianistycznej działa również jako kuratorka innowacyjnych formatów koncertowych. Jest dyrektorem artystycznym serii koncertowej „Perspektivwechsel” w ramach Weilburger Schlosskonzerte i projektuje koncerty dla innych festiwali w Niemczech.
Nina udziela się także jako wolontariuszka, opiekując się osobami u kresu życia, a we wrześniu 2021 roku została wybrana członkiem zarządu Hospiz-Verein Leverkusen.
-
Aktywnie udzielający się na wielu płaszczyznach instrumentalista, zaangażowany w działalność kulturalną poprzez czynne koncertowanie, współorganizowanie wydarzeń artystycznych oraz aktywną pracę w sferze dydaktyczno-naukowej. W 2014 r. ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w roku 2018 obronił doktorat, a w 2024 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie prowadzi klasę akordeonu w Katedrze Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu na krakowskiej uczelni.
Ważnym punktem w osobistym rozwoju akordeonisty było ukończenie w 2016 r. dwuletniego projektu „Italian Accordion Accademy” – zaawansowanego pedagogicznie oraz wykonawczo programu podyplomowego dedykowanego sztuce akordeonowej, odbywającego się w Urbino we Włoszech oraz Amsterdamie w Holandii. Studia te prowadzone były przez wybitnego akordeonistę i pedagoga Claudio Jacomucci’ego (jednego z ostatnich uczniów Mogensa Ellegarda) oraz tancerkę i choreografkę, a także ekspertkę w zakresie Techniki Alexandra – Kathleen Delaney.
Głównym nurtem zainteresowań akordeonisty jest wykonywanie i promowanie muzyki współczesnej. Ma on na swoim koncie kilkadziesiąt prawykonań nowopowstałych utworów, zarówno solowych jak i kameralnych, które często powstawały z jego inicjatywy. Wiesław Ochwat jest laureatem kilkudziesięciu konkursów i festiwali akordeonowych w Polsce, jak i za granicą, m.in. IBLA Grand Prize Competition 2019 – Ragusa, Włochy, Castelfidardo International Accordion Prize – Castelfidardo (Włochy), Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego – Czechowice-Dziedzice, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akordeonowej – Przemyśl, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy – Poprad (Słowacja). W kręgu zainteresowań instrumentalisty poza muzyką współczesną pojawia się również muzyka klasyczna, improwizowana i rozrywkowa.
W roku 2023 otrzymał nagrodę główną – statuetkę „Muzycznego Orła” za prawykonanie kompozycji Mikołaja Majkusiaka „In Between” – pierwszego w Polsce koncertu na akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę, którego dokonał wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą maestro Macieja Tworka. W konkursie „Muzyczne Orły” instrumentalista otrzymał również w 2021 roku „Dyplom Złoty” w kategorii I – Płyta Fonograficzna, za swój debiutancki solowy album Between Paths – Współczesna Muzyka Akordeonowa – Polskie Utwory Solowe /(2020)/DUX 1701.
W swoim dorobku posiada bogatą działalność koncertową prowadzoną zarówno w kraju jak i za granicą podczas licznych festiwali muzycznych, m.in. podczas: Festspiele Mecklenburg-Vorpommern (Niemcy), Ibla Music Festival (Włochy), Il Fiore delle mille e una nota (Holandia), Les Cles du Classique (Francja), Festival Internacional de Tango de Granada (Hiszpania), Prikarpacka Vesna (Ukraina), Composer+ Summer Accademy (Litwa), Castelfidardo International Accordion Prize, Classica Brianza, Armonie di Natale (Włochy), a także Sacrum Profanum, MOZG Art Festival, Musica Basilica, Euro Chamber Music Festival, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, Na drodze do nowej harmonii, Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”, Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów (Polska)
Akordeonista kształcąc swoje umiejętności brał udział w licznych kursach mistrzowskich i warsztatach muzycznych prowadzonych przez uznanych pedagogów (m.in. Alexander Dimitriev, Claudio Jacomucci, Teodoro Anzellotti, Mika Väyrynen, Bogdan Dowlasz, Joseph Petric). Jest wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury RP, Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, Burmistrza Brzeska, Laureatem i stypendystą Tarnowskiego festiwalu “Tydzień Talentów”, ponadto na swoją debiutancką płytę otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa.
Od kilku lat Wiesław Ochwat jest zaangażowany we współpracę z Fundacją Art Forum, gdzie aktywnie udziela się podczas organizacji kolejnych edycji Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego oraz innych wydarzeń kulturalnych.
-
Dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego, a następnie studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Genewie (HEM) w klasie klawesynu solowego Alfonso Fediego. Również w Genewie w 2014 zdobyła tytuł Maestro al Cembalo. i nagrodę specjalną Groux-Extermann za wystawienie opery John Blow „Venus and Adonis”, która to jednocześnie była przedstawieniem dyplomowym. Studia te oscylowały wokół problematyki prowadzenia zespołów kameralnych i orkiestr, dyrygowania oraz gry na różnych instrumentach klawiszowych jak klawesyn, organy czy pianoforte (Leonardo Garcia Alarcon, Marcelo Giannini, Liuwe Tamminga, Vincent Thevenaz). Odbyła kursy mistrzowskie u wybitnych klawesynistów i organistów, takich jak: Władysław Kłosiewicz (Polska), Ketil Haugsand (Norwegia, Portugalia), Pierre Hantaï (Francja), George Kiss (Szwajcaria, Włochy), Luca Skandali (Włochy), Liuwe Tamminga (Włochy), Ton Koopman (Holandia).
Koncertuje solowo jako klawesynistka i organistka. Współpracowała m.in. z zespołem Atelier Baroque de l’Orchestre de la Suisse Romande (Szwajcaria), Teatrem Wielkim w Łodzi, jest członkiem grupy Kapela Polonica, duetu Musica Graziosa (wraz z klawesynistką Pauliną Tkaczyk) czy Duo E&E (z Eweliną Zawiślak)wykonując muzykę współczesną na flet i klawesyn. Muzyka współczesna stała się również inspiracją do stworzenia wraz z dr Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej Klawesyn bez granic regularnie prowadzonego od 2018 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi, które oprócz wykładów proponuje koncerty i premiery muzyczne.
Regularnie od 2010 bierze udział jako pedagog i akompaniator (klawesyn, organy) w międzynarodowym Forum for Flute and Piano w Luksemburgu.
Ma na swoim koncie różne nagrania fonograficzne. Do najważniejszych należą Suity Klawesynowe H. Purcella, które ukazały się nakładem firmy DUX (1437) i są pierwszą płytą z suitami tego kompozytora w Polsce czy solowa płyta organowa poświęcona Bachowi i jego synom - Organy Joachima Wagnera w Siedlcach 4 (DUX 1608).
W 2009 roku nagrała płytę Barok w Europie (ARSO-CD-004) wraz z flecistką Joanną Woszczyk- Garbacz, natomiast w 2011 roku - francuskie i angielskie miniatury do sonetów Andrzeja Żarneckiego. W roku 2018 z zespołem Kapela Polonica dokonała nagrania kantat sakralnych Telemanna dla firmy Ars Sonora (ARSO-CD-096), zaś nagranie muzyki organowej do audiobooka Filary ziemi doczekało się również audiobooka z muzyką tejże produkcji.
Solowa płyta klawesynowa Ah vous dirai-je, Maman (ARSO-CD-175), nagrodzona srebrnym dyplomem w konkursie Muzyczne Orły, jest dedykowana dzieciom. Odzwierciedla również zainteresowania pedagogiczne i metodyczne klawesynistki. W 2021 roku dr hab. Ewa Rzetecka zapoczątkowała seminarium o tytule O nauczaniu w XXI wieku, które oprócz zwrócenia uwagi na role klawesynu w środowisku muzycznym, skupia się na temacie znaczenia muzyki w życiu człowieka, metod nauczania we współczesnym świecie, wpływu muzyki na rozwój mózgu i inteligencji czy korelacji z innymi dziedzinami.
W 2022 roku została wydana płyta zespołu E&E („Dedicatations”, Akolada, ACD-22-101) który to zespół artystka tworzy wraz z flecistką Eweliną Zawiślak. Płyta jest początkiem kolekcji utworów dedykowanych zespołowi, jednocześnie będącymi wkładem w rozwój kultury muzycznej w Polsce. Artystki tworzą unikatowe połączenie instrumentu dawnego i współczesnego, promując muzykę najnowszą.
Duet z Wiesławem Ochwatem (akordeon) to również wyjątkowe połączenie instrumentów, które dopiero w Muzyce Nowej miał szansę na spotkanie i tworzenie wspólnej literatury muzycznej.
Ewa Rzetecka-Niewiadomska po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego pracuje na stanowisku profesora w łódzkiej Akademii Muzycznej.
-
Kompozytor i artysta dźwiękowy. Jego działalność artystyczna łączy elementy muzyki instrumentalnej, elektronicznej, multimediów i performansu. Jednym z jego najistotniejszych osiągnięć artystycznych jest wygrana w międzynarodowym konkursie Roche Young Commissions, po którym członkowie Jury zamówili u niego utwór na orkiestrę symfoniczną, wykonany podczas 77. Festiwalu w Lucernie (2015).
Współpracował z takimi zespołami, jak Ensemble Musikfabrik, Klangforum Wien, Nadar Ensemble, Ensemble Recherche, Ensemble Modern, Scenatet, Lucerne Festival Academy Orchestra czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej.
Jego utwory były prezentowane podczas wielu koncertów i festiwali, między innymi: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Darmstadt Ferienkurse für Neue Musik, Donaueschinger Musiktage, Gaudeamus Festival, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ung Nordisk Musik Festival, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Audio Art, Sacrum Profanum czy Ultraschall.
W latach 2013–2015 studiował kompozycję w The Royal Academy of Music w Aarhus pod kierunkiem Simona Steena-Andersena. W latach 2009–2014 odbył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Krzysztofa Meyera, którą ukończył z wyróżnieniem, otrzymując tytuł magistra sztuki. Po ukończeniu studiów doktoranckich pod kierunkiem Marka Chołoniewskiego w roku 2018 otrzymał stopień doktora sztuki. Habilitację obronił w 2022 roku.
Autor innowacyjnego projektu WIBRAAP, który umożliwia dostęp do muzyki dla osób g/Głuchych, włączając je w proces kreowania i percepcji utworów muzycznych.
Oprócz działań autonomicznych tworzy muzykę do spektakli teatralnych (m.in. Chinka — TR Warszawa, Koniec Miłości —Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, Dziki — Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, Harlequin — Komuna Warszawa, Trzynaście sztuk awangardowych — Cricoteka — Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora) oraz filmów (studio FilmLove). Pracuje jako adiunkt w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
-
If there's something that has nothing to do with him and his music, it's "crossover", a word that suggests something meets something. With Kai Schumacher, nothing meets nothing because everything is always there. The more different, the more familiar. There is Classical music, he studied at the Folkwang University of the Arts, there is punk and pop and minimal art, Dadaism and Duisburg, dancefloor and avantgarde. Schumacher's solo piano performances lay it all bare. The keyboard he plays is the same as ever. The mysterious thing about this music is that it never pretends for a moment to hold a secret. It´s sobriety is striking, it's what jumps out at you and puzzles you.
As an arranger and performer with a focus on Minimal Music and contemporary American piano music, Kai Schumacher has released several albums since 2009 with works by Frederic Rzewski, John Cage, George Crumb, Tom Johnson, Steve Reich and others. His 2019 album “Rausch” however, marked the first time he focused exclusively on his own compositions. Schumacher avoids overdubs and any use of electronics. Instead, he has prepared his instrument analogously and plays with acoustic perception using the “weird” tones of the piano. His latest album "Tranceformer" (2023) takes this sonic exploration to a new level. Patterns interweave, shift, and collide, making the music a perpetual transformation that shapes itself uniquely in each listener's ears.
Together with singer-songwriter Gisbert zu Knyphausen, Kai Schumacher released the album “Lass irre Hunde heulen” in 2021, on which they reinterpret selected songs by Franz Schubert with a chamber ensemble. Their approach is far from traditional, without classic etiquette and tailcoats, but authenticly unpretentious and with a fiery heart. Furthermore, Schumacher is currently performing with cellist Benedict Kloeckner in their joint program “Fratres”, a kaleidoscopic exploration of Arvo Pärt’s musical world. Blending original works, their own arrangements, and commissioned compositions, the program continuously reveals new facets of Pärt’s sound. The accompanying album will be released in August 2025 on Berlin Classics.
Concert tours as a soloist and chamber music partner have taken Kai Schumacher across Europe, Asia and South and North America. Since 2015 he has been teaching piano at the Folkwang University of the Arts.
-
Ukończył z wyróżnieniem Kompozycję i Teorię Muzyki na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie (klasa kompozycji prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz), gdzie uzyskał też stopień doktora sztuki (Summa Cum Laude). Jest prezesem lubelskiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich i laureatem licznych konkursów stypendialnych; m.in. prestiżowego Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, Rezydencja Artystyczna na Islandii, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa i in. W dorobku posiada ponad 80 wykonań utworów prezentowanych na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej. Zajmuje się również dydaktyką – w Krakowskiej Akademii Muzycznej przez 4 lata prowadził wykłady (m.in. pod opieką merytoryczną prof. Krzysztofa Pendereckiego), a obecnie pracuje jako adiunkt w Instytucie Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także w Zespole Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu. Od 2016 r. prowadzi liczne kursy mistrzowskie (Letnia Manufaktura Sztuki w Niepołomicach, Akademia Inspiracji w Wieliczce, Scena Kompozytorska w Lusławicach) w klasie kompozycji oraz – jedynej w Polsce – klasie gry na pile muzycznej. Jako pilista występował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej na koncercie inaugurującym 62. Międzynarodowy Festiwal „Warszawska Jesień”, z Orkiestrą Sinfonietta Cracovia na Międzynarodowym Festiwalu „Eufonie”, czy z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Swoje utwory z piłą prezentował m.in. na Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów, Festiwalu Muzyczne Mosty, w programie GENERACJE w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Laureat nagród na II, III i IV Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” w obszarze muzyki poważnej, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki muzycznej.
-
Urodzony w 1969 r. w Wadowicach. Ukończył z wyróżnieniem Liceum Muzyczne w Bielsku-Białej, w klasie perkusji mgra L. Sojki. W roku 1994 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie perkusji dra S. Welanyka. Jako recital dyplomowy wykonał wraz z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Krakowskiej, „Concertino” for marimba and orchestra – P. Creston’a (pierwsze wykonanie w Krakowie).
Jako kameralista uczestniczył w znaczących festiwalach muzyki współczesnej. W latach 1990-2000 współpracował z Krakowską Grupą Perkusyjną (Festiwale muzyki współczesnej: Kraków – Dni Kompozytorów Krakowskich, Opole – Dni Muzyki Perkusyjnej, Poznań – Międzynarodowy Festiwal „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Warszawa – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Bratysława – Festiwal „Melos-Etos”, Praga – New Music Marathon ,Berlin – Inventionen).
Jako członek zespołu jazzowego „Overtime” zdobył II nagrodę na Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie (1990). Uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Perkusyjnych w Bydgoszczy (1989, 1991) i pracował pod okiem wybitnych artystów takich jak: J. Beck, S. Schick, A. Otte, N.J. Živković, J. M. Collet, K. Szymanowski czy J. Pomianowski. Przez wiele lat współpracował z zespołem muzyki współczesnej MW2.
Od roku 1992 jest członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Jest współzałożycielem i członkiem zespołów kameralnych: Barock Tune oraz Alta Cappella (historyczne instrumenty dęte i perkusyjne).
Tomasz Sobaniec współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Arte Dei Suonatori, {oh!} Orkiestra Historyczna, La Tempesta, Estravaganza Consort, Diletto, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum, Trondheim Barokk, Concerto de Bassus, Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea Praha, Il Giardino D’Amore, Capella di Ospedale Della Pieta Venezia.Współpracuje z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Akademii Beethovenowskiej a także orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Występował pod batutą wybitnych dyrygentów polskich , wśród nich m.in.: J. Maksymiuk, J. Krenz, K. Kord, J. Kaspszyk, T. Strugała, G. Chmura, A. Wit, G. Nowak, W. Michniewski, T. Wojciechowski, W. Rajski, M. Pijarowski, M.J. Błaszczyk, S. Krawczyński, M. Dworzyński, M. Nesterowicz oraz zagranicznych: H. Rilling, A. Parrott , P. McCreesh, P. Goodwin, Ch. Rousset, V. Dumestre, A. Spering, P. Esswood, F. Bonizzoni, M. Gester, A. Moccia, F. Hauk, H. Max, Ch. Eschenbach, J. N. Axelrod, K. Zehnder, M. Valdes, L. Wicki, M. Caldi, V. Ponkin, M. Zilm, P. D. Ponelle, Ch. O. Munroe, E. G. Jensen , E.Pidò.
Tomasz Sobaniec dokonał licznych prawykonań, także utworów pisanych dla niego. Swoje kompozycje dedykowali mu: M. Mengjiqi, D. Eddleman, N. Housni, H. Ayanbod, K. Kruk, J. Płonka oraz P. Sarnecki. Wśród prawykonań znajdują się utwory kompozytorów polskich: K. Moszumańskiej-Nazar, K. Pendereckiego, M. Stachowskiego, B. Schaeffera, K. Meyera, Z. Bujarskiego, A. Kaczyńskiego, H. J. Botora, M. Jabłońskiego, Sz. Tesarowicza, A. Dudzińskiej, M. Pomianowskiej oraz zagranicznych: N. van De Vate, K. Lamont, K. Y. Chin. Brał udział w premierowych nagraniach utworów: K. Moszumańskiej-Nazar, K. Pendereckiego, A. Walacińskiego, Ł. Farcinkiewicza, B. Hobson’a, T. Bräm’a, H.G.F. Pflüger’a, J. Bartley, S. Kmotorki, B. Frost’a & D. Bjarnason’a, G. Donizettieg’o, A. Bendy, A. Melaniego.Koncertował w większości krajów europejskich a także w USA, Japonii, Korei Południowej, Chinach i na Tajwanie. W roku 2000 wystąpił na Festiwalu Kultury Azjatyckiej w Niigata, wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz Marią Pomianowską i Michałem Kulentym w projekcie „Silk Road”.
Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk za nagrania kompozycji: O. A. Ivanschiz – {oh!} Orkiestra Historyczna w 2017 roku oraz M. Gomółka – Opera Omnia vols 3&4 – Chór Polskiego Radia w 2020 roku. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt nagrań dla wytwórni płytowych: Polskie Radio, DUX, Musicon, CD Accord, Dalmafon, MTJ, Angelus Silesius, Channel Classics, Naxos, Vienna Modern Masters, Arion, Enchiriadis, Cadenza, Avi-music, Bedroom Community, Ëvoe Records, Equinox Music, IMC Music Publisher czy SACEM.
Od 1995 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Krakowie w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji. W 2011 roku jego praca naukowa pt.” Perkusja znakiem rozpoznawczym muzyki Krystyny Moszumańskiej-Nazar” została wydana przez macierzystą uczelnię.
Był wykładowcą podczas Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Perkusyjnych „Cross Drumming nad Nilem” w Kolbuszowej w 2012 i 2013 roku, Letniej Manufaktury Sztuki – Niepołomice 2017 oraz Seminariów Perkusyjnych organizowanych przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w 2014 i 2017 roku. Zasiadał w jury konkursów perkusyjnych a także przesłuchań organizowanych przez CEA.
Wielokrotnie był recenzentem prac doktorskich i habilitacyjnych w dziedzinie perkusji i perkusji jazzowej.
Tomasz Sobaniec angażuje się także w działania społeczne na polu kultury. Jest współzałożycielem i członkiem zarządu Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki powstałego w 2013 roku . Uczestniczy także w pracach organizatorskich cyklu „MOSTY”, który odbywa się corocznie na AM w Krakowie. Od roku 2020 jest dyrektorem artystycznym projektu „Hebdowskie Spotkania ze Sztuką”.Za dotychczasową pracę został uhonorowany: Medalem Komisji Edukacji Narodowej, odznaką Honoris Gratia (Prezydenta Miasta Krakowa) oraz nagrodą Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie.
W roku 2020 otrzymał tytuł Profesora Sztuk Muzycznych.
Artysta gra na polskiej marimbie firmy MIDO, szwajcarskich talerzach i gongach firmy PAISTE oraz używa amerykańskich pałek Pro·Mark.
-
Fantastica Ensemble to przestrzeń, w której barok spotyka się z niepowtarzalną ekspresją i nowatorskim podejściem. Jesteśmy zespołem o zmiennym składzie, a naszym trzonem są skrzypaczka
Aleksandra Owczarek i klawesynistka Klaudia Łoboda – artystki, które odważnie sięgają po rzadkie i zapomniane dzieła, nadając im nowe życie. Nie odtwarzamy baroku – my go tworzymy na nowo.
Fantastica Ensemble to nie tylko zespół – to artystyczna misja. Gramy muzykę, która nie zna granic, odrzuca schematy i na nowo definiuje czym właściwie jest muzyka dawna. Autentyczność,
ekspresja, nieprzewidywalność – to nasze DNA. W naszych interpretacjach można usłyszeć wszystko, co w sztuce kochamy najbardziej: intensywność, zmysłowość i piękno.
Jesteśmy laureatkami prestiżowych konkursów – m.in. nagrody specjalnej za najbardziej kreatywną interpretację na XII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Maurizio Pratola. Nasza pierwsza płyta zrealizaowana w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na właśnie swoją premierę, a
druga, nagrana dzięki wydawnictwu Da Vinci Publishing, już wkrótce ujrzy światło dzienne. Naszą misją jest przenosić muzykę dawną poza utarte granice – zarówno te stylistyczne, jak i przestrzenne. Gramy w miejscach, gdzie dźwięk nabiera nowego znaczenia, bo chcemy, by barok rezonował w każdym kontekście – od
kameralnych sal, po przestrzenie, które wydają się dla niego nietypowe. Aleksandra Owczarek (skrzypce) i Klaudia Łoboda (klawesyn) – dwa różne instrumenty, jeden głos. W muzyce szukamy tego, co autentyczne, co łączy emocje z precyzją, a tradycję z nowoczesnością. To nasza prawda. To nasze emocje. To nasza muzyka.
-
Lucky Lutes Consort to młody, pełen entuzjazmu zespół muzyki dawnej, zrodzony z miłości do brzmienia instrumentów lutniowych. Tworzą go trzej muzycy, których łączy wspólna pasja do odkrywania zapomnianych dźwięków renesansu i baroku. Ich interpretacje charakteryzują się świeżością, historyczną wiernością i artystycznym zapałem, przenosząc słuchaczy w świat dawnych epok.
W skład zespołu wchodzą:
Alicja Żądło – lutnia barokowa
Absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie w klasie gitary klasycznej mgr Joanny Baran-Nosiadek. Obecnie studentka IV roku Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie lutni dr Anny Wiktorii Swobody, gdzie specjalizuje się w grze na lutni barokowej. Wykonuje repertuar barokowy zarówno solo, jak i w duetach lutniowych. Współpracowała z Baletem Cracovia Danza oraz występowała na fesƟwalu Misteria Paschalia.
Maria Korzeniowska – gitara barokowa, lutnia renesansowa
Gitarzystka, lutnistka i pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie gitary klasycznej prof. Michała Nagy oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem prof. Alexandra Swete. Laureatka wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów gitarowych, stypendystka programu MKiDN „Młoda Polska”, dwukrotnie nagrodzona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Od 2023 roku, zafascynowana światem muzyki dawnej, zgłębia jej tajniki w klasie lutni dr Anny Wiktorii Swobody w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Przemysław Józef Bałka – teorba, śpiew
Muzyk, którego edukacja rozpoczęła się w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. I.J. Paderewskiego w Chełmie w klasie klarnetu. Studiował prowadzenie zespołów wokalnych oraz śpiew solowy na Akademii Muzycznej w Krakowie. Doskonalił się podczas kursów mistrzowskich z wybitnymi pedagogami, takimi jak R. Karczykowski, T. Heyer, P. Pöppel, J. van Elsaker i A. Budzińska-BeneƩ. Od czasów studenckich związany z Operą Krakowską jako artysta chóru i solista, współpracował także z Chórem Filharmonii Krakowskiej, Chórem Polskiego Radia oraz Capellą Cracoviensis. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej, występując zarówno solowo, jak i kameralnie. W 2023 roku ukończył studia na kierunku gra na lutni w klasie dr Anny Wiktorii Swobody na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Lucky Lutes Consort to połączenie historycznej świadomości i pasji do muzyki minionych epok. Ich interpretacje przywracają do życia brzmienia sprzed wieków, oferując słuchaczom wyjątkową podróż w czasie – pełną wyrazistego dialogu i piękna zaklętego w dźwiękach instrumentów lutniowych.
-
Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, takich jak Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Beethoven-Haus w Bonn, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Filharmonia Narodowa w Warszawie czy Frick Collection w Nowym Jorku. Koncertował także na renomowanych festiwalach, m.in. Rheingau Musik Festival, Budapest Spring Festival, Bregenzer Festspiele, Szalone Dni Muzyki oraz Festiwal Beethovenowski.
Zespół kształcił się pod kierunkiem muzyków Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Miał także zaszczyt współpracować z Günterem Pichlerem (Alban Berg Quartett) w ramach studiów podyplomowych w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, a także brał udział w kursach interpretacji u Alfreda Brendela.
Meccore String Quartet zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach, m.in. II miejsce i nagrodę za najlepsze wykonanie kwartetu klasycznego na Wigmore Hall String Quartet Competition oraz pierwsze nagrody na konkursach w Weiden i Sondershausen.
Kwartet ma na koncie siedem wysoko ocenianych albumów. Ich nagrania były wielokrotnie wyróżniane, m.in. nagrodą Diapason d’Or, Supersonic Award, Preis der Deutschen Schallplattenkritik oraz nominacjami do Fryderyków i International Classical Music Awards. Przy realizacji ostatniej płyty, Souvenir de Posen, wykorzystano historyczne skrzypce Ch.F. Ganda z 1846 roku – jeden z instrumentów Henryka Wieniawskiego.
Meccore String Quartet był organizatorem siedmiu edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Quarto Mondi”.
Muzycy zespołu prowadzą również działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
-
Polski dziennikarz radiowy i telewizyjny, filmoznawca, prezenter i były rzecznik prasowy telewizji TVN.
Studiował filmoznawstwo. W 1990 podjął pracę jako reporter w dziale informacji radia RMF FM, później prowadził w rozgłośni swój pierwszy program o tematyce filmowej, Świat filmu według Andrzeja Sołtysika.
Po pracy w radiu trafił do TVP Kraków, gdzie zajmował się magazynem filmowym Tylko dla orłów. Później był prezenterem programu Telepuzzle w telewizji Polsat.
Jesienią 1997 rozpoczął pracę w TVN, nowo powstającej telewizji Mariusza Waltera. Zadebiutował na wizji 9 października 1997, sześć dni po uruchomieniu stacji. Popularność przyniosło mu współprowadzenie (z Martyną Wojciechowską) drugiej i trzeciej edycji programu Big Brother. Był również gospodarzem programu Jak łyse konie w TVN i Multikino w TVN24. W latach 2002–2007 był rzecznikiem prasowym Grupy TVN. Od września 2007 do grudnia 2012 i od września 2016 do czerwca 2023 współprowadził wybrane wydania programu Dzień dobry TVN. Poza tym prowadził program Bagaż osobisty (2014) w TTV i Andrzej Sołtysik przedstawia (2015–2023) w TVN Fabuła. Od września 2017 do czerwca 2024 prowadził audycje As w kinie i O tym się movie w Meloradiu. Od stycznia 2024 przeprowadza wywiady w ramach cyklu Gwiazdy Sołtysika w serwisie internetowym Świat Gwiazd, a w marcu 2024 dołączył do Telewizji Polskiej, dla której współprowadzi program Dobrego dnia oraz prowadzi program Filmowe spotkania w TVP3 Warszawa.
-
Zadebiutowała jako solistka po ukończeniu szkoły średniej z "Jeunehomme Concerto" Mozarta na początku Niemieckiego Festiwalu Mozartowskiego w 2008 r. Od tego czasu prowadzi intensywną karierę koncertową, która zabrała ją do wielu miast w Niemczech i wielu krajach europejskich (Austria, Włochy, Księstwo Liechtensteinu, Szwajcaria, Polska) i Omanie. Występowała na różnych festiwalach, takich jak Hohenloher Kultursommer, Europäische Kulturtage Karlsruhe, Kulturtage Hirschberg (podczas którego powstała płyta CD z utworami fortepianowymi Richarda Wagnera), Bayreuther Osterfestival, Schubertiade Sion i Musica nel Borgo (Toskania).
Lisa Wellisch zdobyła wykształcenie muzyczne w trzech różnych akademiach muzycznych po ukończeniu studiów w HfK Bayreuth (klasa prof. Michaela Wessela): w Stuttgarcie, Fryburgu i Karlsruhe studiowała fortepian (prof. Hans-Peter Stenzl i prof. Gilead Mishory), a na drugim stopniu magisterskim akompaniament pieśni (prof. Hartmut Höll). Od tego czasu otrzymała dodatkowe prywatne lekcje od Elisabeth Leonskaja. Jej wykształcenie muzyczne uzupełniały również mistrzowskie kursy pianistyczne, m.in. u Konrada Elsera, Andrzeja Jasińskiego i Alfreda Perla, a także kursy pieśni, m.in. u Irwina Gage'a, Ruth Ziesak, Petera Schreiera, Juliane Banse i Anne LeBozec.
Lisa Wellisch otrzymała stypendia od Fundacji Yehudi Menuhina "Live Music Now", Stowarzyszenia Richarda Wagnera, "Gesellschaft der Freunde der Musikhochschule Stuttgart", Niemieckiej Rady Muzycznej ("Neustart Kultur"), Wolnego Państwa Bawarii ("Junge Kunst und neue Wege") i zdobyła nagrody na międzynarodowych konkursach (w tym II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pieśni Artystycznej w Karlsruhe). Występowała jako solistka z wieloma orkiestrami i występowała z ważnymi partnerami w pieśniach, takimi jak sopranistki Olena Tokar (laureatka 1. nagrody ARD w 2012 r.) i Olga Jelínková, mezzosopran Marina Viotti, baryton Äneas Humm i bas Szymon Chojnacki. Od 2020 roku regularnie występuje w duecie kameralnym z wiolonczelistką Tatjaną Uhde (solistką wiolonczel w Paryskiej Operze Narodowej).
Lisa Wellisch jest szczególnie zainteresowana (ponownym) odkrywaniem rzadko wykonywanych dzieł: kilkakrotnie wykonała Koncert fortepianowy op. 7 Clary Schumann i regularnie opracowuje alternatywne formaty koncertów, takie jak wieczory melodramatyczne lub koncerty młodzieżowe. W lipcu 2021 r. wydała swój nowy album "Märchenbilder - Fairy tale pictures", który nagrała wspólnie z Tatjaną Uhde w wytwórni ARS Produktion i który otrzymał doskonałe recenzje w międzynarodowej prasie.
-
Pianista, solista i kameralista, profesor sztuk muzycznych. Pedagog i kierownik Katedry Fortepianu na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.
Od roku 2022 jest artystą Steinway & Sons. Koncertował w takich salach jak: Carnegie Hall, Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts, Wigmore Hall, St. Martin-in-the-Fields, Salle Cortot, Seoul Arts Center, NCPA w Mumbaju i Palacio de Bellas Artes w Meksyku.
Prowadził wykłady oraz występował z koncertami na wielu prestiżowych uczelniach m.in. Cambridge University, Columbia University, Indiana University Bloomington, University of Chicago.
Wydał wiele płyt kompaktowych dla firm Warner, DUX i EMI z muzyką solową i kameralną zbierając przychylne recenzje w prestiżowych magazynach i czasopismach (m.in. Gramophone, Diapason, Kulturspiegel, Klassik, The Strad, Pizzicato, Fanfare, American Record’s Guide, Scherzo). Otrzymał za nie wiele prestiżowych nagród m.in.: dwukrotnie nagrodę francuskiej krytyki muzycznej „La Clef de ResMusica”, Gramophone Editor’s Choice, 5 du Diapason, Selection ClicMag, Prix de la SACD, Global Music Awards Outstanding Achievement, tytuł płyty miesiąca Musicweb International oraz wyróżnienie „Płyta roku 2017” magazynu Hi-fi. Był wielokrotnie nominowany do Polskich Nagród Fonograficznych FRYDERYK oraz do International Classical Music Awards.
Za swoją działalność na rzec muzyki polskiej został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
fot. Anita Wąsik-Płocińska
-
Hiszpański pianista urodzony w A Coruña w Galicji. Jego talent zaprowadził go na najważniejsze sceny Europy, ale i poza nią: Auditorio de Galicia w Santiago de Compostela, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, zakopiańskie Muzeum Karola Szymanowskiego, La Monnaie w Brukseli, Musik und Kongresshalle w Lubece czy Opera w Kilonii. Występował na międzynarodowych festiwalach w Hiszpanii, Portugalii, Polsce i Izraelu, wśród nich są m.in. Son Futuras Jóvenes Promesas, Mikstury Kultury, Festival de Granada, Coimbra World Piano Meeting czy Tel Hai International Piano Masterclasses.
Jest laureatem licznych krajowych i międzynarodowych nagród oraz stypendystą hiszpańskiego Stowarzyszenia Artystów Wykonawców (AIE) w latach 2017-2020. Nagrywał dla Hiszpańskiego Radia Narodowego i peruwiańskiego Cultural Channel. Współpracuje z Galician Symphony Orchestra, La Monnaie Symphony Orchestra, Galician Youth Symphony Orchestra, Kaliską Orkiestrą Symfoniczną i Orquesta Gaos. Założył Duo Borges i Rever Ensemble, z którymi koncertuje w całej Europie i rozwija swoją twórczość kameralną pod kierunkiem takich muzyków jak Diethelm Jonas czy Heinz Holliger. Studiował i uczył się u najlepszych – w Hiszpanii u Iriny Moryatovej i Ricardo Requejo, w Akademii Muzycznej w Krakowie u prof. Andrzeja Pikula oraz w Musikhochschule w Lubece u Konstanze Eickhorst.
Obecnie mieszka w Brukseli, gdzie kontynuuje naukę pod kierunkiem Aleksandara Madžara. Uczestniczył w kursach mistrzowskich u takich pianistów jak Dmitrij Aleksiejew, Stefan Arnold, Paul Badura-Skoda, Dmitrij Baszkirow, Galina Eguiazarova, Claudio Martínez Mehner, John O'Conor, Victor Rosenbaum, Tamás Ungar, Aquiles delle Vigne i Tatiana Zelikman.
-
Pianista, kameralista, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr. hab. Andrzeja Pikula (dyplom z wyróżnieniem). W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki; praca doktorska dotyczyła interpretacji dzieł Ludwiga van Beethovena i zawierała nagranie sonat op. 81a, op. 106 Hammerklavier i op. 111.
W 2014 roku pianista rozwijał swoje umiejętności w Musikhochschule w Lubece w klasie fortepianu prof. Konstanze Eickhorst, a w 2021 roku w ramach studiów w podyplomowych, w klasie prof. Aquilesa Delle Vigne. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów m.in. Paula Badurę-Skodę, Dmitrija Bashkirova, Dinę Joffe, Annę Malikovą, Emanuela Krasovsky’ego czy Evgenija Koroliova.
Jest laureatem i finalistą międzynarodowych konkursów pianistycznych, takich jak: Konkurs im. Tadeusza Żmudzińskiego w Krakowie, Konkurs Koncertów w ramach Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Tel Chaj w Izraelu (Nagroda im. Jana Jacoba Bistritzky’ego), Sardoal Young Talent Award w Portugalii, „Gloria Artis Competition” w Wiedniu, 4th Singapore International Classical Piano Competition, Międzynarodowy Konkurs im. Hansa von Bülowa w Meiningen czy Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Wykonawstwo bez limitu” w Łodzi.
Koncertował jako solista i kameralista w Polsce oraz w Austrii, Danii, Hiszpanii, Izraelu, Niemczech, Słowacji, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech. Występował na międzynarodowych festiwalach, takich jak: „Wawel o Zmierzchu” (2017), „Sierpień Talentów” w Katowicach (2014), Festiwal Pianistyczny Królewskiego Miasta Krakowa (2013), Festiwal Muzyki Polskiej w Iwoniczu-Zdroju (2012, 2013), Festiwal Lisztowski w Krakowie (2011), a także w Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Częstochowskiej oraz w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracował również z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej i Orkiestrą Symfoniczną Riszon le-Cijjon, wykonując Koncert Es-dur Franciszka Liszta.
W 2016 został zatrudniony w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi obecnie swoją klasę na stanowisku adiunkta. Od 2015 roku pracuje także jako pedagog i kierownik Sekcji Fortepianu w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
Prowadzi klasę fortepianu w ramach Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu. Jego uczniowie i studenci uzyskują nagrody w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych.
W 2022 roku otrzymał Stypendium twórcze Ministra Kultury. Jego płyta „Bruzdowicz: Works for Piano and Cello” wydana nakładem wydawnictwa DUX została nagrodzona na III Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły”.
W 2023 roku ukazała się płyta „Aurora”, nagrana w duecie Czarakczew/Kowal Duo, która została poświęcona twórczości zapomnianego krakowskiego kompozytora – Jerzego Gablenza.
fot. Tomasz Białowolski
-
Urodzony w Krakowie w 1993 roku w rodzinie muzyków. Absolwent studiów licencjackich w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu Marioli Cieniawy. Absolwent studiów magisterskich Akademii im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie Piotra Sałajczyka. Laureat konkursów pianistycznych w Płocku, Manchesterze, Enschede i Słupsku.
Za swoje osiągnięcia artystyczne wielokrotnie wyróżniany nagrodami i stypendiami, m.in.: fundacji „Pro Musica Bona”, „Sapere Auso”, Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. W 2012 roku otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego stypendium „Młoda Polska”.
Koncertował w Niemczech, Japonii, Anglii, Francji, Austrii, Hiszpanii, we Włoszech i na Litwie. Występował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej oraz Królewską Orkiestrą Filharmoniczną z Liverpoolu. Swoje umiejętności doskonalił na kursach muzycznych, pod kierunkiem takich pedagogów, jak Kevin Kenner, Paul Badura-Skoda, Andrzej Jasiński, Wojciech Świtała, Bruno Canino czy Katarzyna Popowa-Zydroń. Oprócz gry solowej Eligiusz z pasją i z zamiłowaniem oddaje się kameralistyce. Występował w licznych duetach, triach i kwintecie fortepianowym – jego prezentacje konkursowe były wysoko oceniane m. in. w Łomiankach, Toruniu, Katowicach, Bydgoszczy i Rzymie.
W wolnym czasie – zapalony kibic prawie każdej dyscypliny sportowej, współczesnego kina oraz teatru.
fot. Tomasz Białowolski
-
To jedna z najbardziej wszechstronnych pianistek swojego pokolenia – solistka, kameralistka, korepetytorka wokalna, interpretatorka muzyki nowej, doktor sztuk muzycznych. Wyróżniona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Laureatka Nagrody Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi (2019) za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury oraz Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019).
Studia magisterskie i doktorskie ukończyła w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Beneficjentka Programu Kształcenia Młodych Talentów-Akademii Operowej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie w latach 2015-2018. Laureatka licznych nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych oraz nagród dla wyróżniającego się pianisty konkursów wokalnych.
Jako solistka koncertowała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz z większością orkiestr symfonicznych polskich filharmonii. Współpracowała z takimi dyrygentami jak, m.in. Bassem Akiki, Paweł Przytocki, Mirosław Jacek Błaszczyk, Wojciech Rodek i Rafał Kłoczko. W swoim dorobku ma liczne prawykonania muzyki nowej, eksperymentalnej, nierzadko z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Jest członkinią Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum” zrzeszającego wykonawców muzyki współczesnej.
Dokonała premierowych nagrań pieśni Emanuela Kani (DUX 7603) oraz kompletu dzieł – miniatur fortepianowych i pieśni – Kazimierza Lubomirskiego (Kameny, 2019).
W 2022r. pianistka wykonała w całości monumentalny cykl Vingt Regards sur L'Enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jest trzecią wykonawczynią tego cyklu w Polsce (po Eugeniuszu Knapiku i Jerzym Godziszewskim) i pierwszą polską kobietą-pianistką, która podjęła się tego wyzwania.
Od 2013r. Dominika Peszko pracuje jako nauczyciel akademicki w Katedrze Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
fot. Marta Napierała
-
Pianista, absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu prof. dra hab. Andrzeja Pikula. Studia magisterskie ukończył z wyróżnieniem w 2021 roku.
Występował jako solista i kameralista z recitalami w wielu krajach Europy (Austria, Francja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Serbia, Szkocja, Słowacja, Szwajcaria, Węgry, Włochy), a także kilkukrotnie w Chinach. Zainaugurował 11. Festiwal Muzyczny „Wawel o Zmierzchu” wykonując IV Symfonię Koncertującą K. Szymanowskiegoprzed ponad tysięczną publicznością. Wystąpił na festiwalu „Shanghai International Piano Festival” z koncertami solowymi oraz kameralnymi wykonując utwory polskich kompozytorów (F. Chopin, K. Szymanowski, A. Malawski). Zainaugurował również „III Coimbra World Piano Meeting” w Portugaliiwykonując wybrane polonezy Fryderyka Chopina. Na „Jane Stirling Festival”w Edynburgu wystąpił z cyklem recitali chopinowskich. Brał udział w festiwalu „Mosty – Kraków i Budapeszt”.
Prowadzi również ożywioną działalność koncertową w Polsce. Wystąpił z orkiestrami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą festiwalową „CORda Cracovia”, Orkiestrą Kameralną „Ardente”, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie.
Został nagrodzony w wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, m. in.: III nagrodą oraz nagrodą specjalną za wykonanie muzyki francuskiej w VI Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie, II nagrodą w XXVII Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Rzymie, II nagrodą w XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Sztokholmie, III nagrodą w XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Genewie, III nagrodą w VIII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych" w Koninie, I nagrodą w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” w Krakowie, I nagrodą w IX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Warszawie. II nagrodą w IV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Szczecinie, I nagrodą w XXXVII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Stresie.
Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Fundacji „Pro Musica Bona", Prezydenta Miasta Konina.