Cover.jpg

IX

PROGRAM / ARTYŚCI

I

1. L. van Beethoven – Sonata na fortepian i wiolonczelę nr 4 C-dur, op. 102/1

I. Andante – Allegro vivace / II. Adagio – Allegro vivace

2. C. Debussy – Sonata na wiolonczelę i fortepian

I. Prologue: Lent, sostenuto e molto risoluto / II. Sérénade: Modérément animé / III. Final: Animé, léger et nerveux

3. Z. Kodály – Sonatina na wiolonczelę i fortepian

4. A. Schnittke – Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 1 (1978)

I. Largo / II. Presto / III. Largo

— Pałac Radziwiłłów, 18:00, 04.09.2022

  • Urodzony w Krakowie w 2001 roku. Jest studentem Musik Akademie Basel (Szwajcaria) oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Kształci się pod okiem prof. Danjulo Ishizaki oraz prof. Stanisława Firleja. 

    Jest solistą, kameralistą, często uczestniczy w konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich. W 2021 roku został zwycięzcą Grand Prix na Konkursie Wiolonczelowym im. Dominika Połońskiego w Łodzi. Tego samego roku został nominowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Odkrycie Roku”. W 2018 zdobył I Nagrodę oraz Nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego na Johansen International Competition for Young String Players (Waszyngton, USA).

    Ostatnim sukcesem artysty jest zdobycie I Nagrody i Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu kompozytora maltańskiego podczas Classic Strings Competition (Dubai, UAE). Konkurs ten zapewnia między innymi trasę koncertową z 10 koncertami z orkiestrą na przestrzeni najbliższych miesięcy. 

    Jako solista Michał Balas miał możliwość wykonania koncertów z orkiestrami, takimi jak: Sinfonia Iuventus, Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim, Apollo Orchestra, Armeńska Orkiestra Symfoniczna oraz z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Świętokrzyskiej, Podkarpackiej czy Kaliskiej.

    Miał szanse współpracować z wybitnymi postaciami świata muzycznego podczas kursów mistrzowskich, m.in. z: Arto Norasem, Lawrence Lesserem, Stevenem Isserlisem, Claudio Martinezem-Mehnerem, Wolfgangiem Emanuelem Schmidtem i wieloma innymi.

    Jest stypendystą programów LYRA Stiftung oraz „Młoda Polska”. Czterokrotnie uczestniczył w prestiżowych kursach muzycznych Morningside Music Bridge (Calgary-2015, Warszawa-2018, Boston 2017 i 2019).

    Gra na instrumencie francuskiej manufaktury Michel Ange Garini z 1870 roku. 

  • Urodzony w 2003 roku w Zielonej Górze. W 2022 roku został absolwentem Szkoły Muzycznej II stopnia w Krakowie w klasie prof. Olgi Łazarskiej.

    Jest laureatem licznych konkursów Ogólnopolskich i Międzynarodowych, w tym: I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Leopolda Godowskiego w Warszawie, I Miejsca na Międzynarodowym Konkursie im. J. S. Bacha w Gorzowie, I Miejsca i Nagrody Specjalnej na Ogólnopolskim Turnieju Pianistycznym im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Leopolda Stefańskiego (dwukrotnie: w 2016 i 2017 roku). Jest również zdobywcą I miejsca na Konkursie European Piano Teachers Association w Krakowie.

    Był także nagradzany na konkursach muzyki kameralnej, zdobywając: I miejsce na XXXVI Konkursie Muzyki Kameralnej we Wrocławiu, I Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych organizowanym przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, oraz I miejsce na Międzynarodowym Konkursie im. Juliusza Zarębskiego w warszawskich Łomiankach w 2020 roku.

    Mikołaj został zakwalifikowany do grupy stypendystów 24. edycji programu Morningside Music Bridge w 2020 i 2021 roku organizowanego przez New England Conservatory w Bostonie.

  • Miało to być wprowadzenie do koncertu. Miało być trochę o sonacie, co nieco o wiolonczeli, coś o twórcach. Miało być krótko, zwięźle i nietrudno. A tu – masz! Już w pierwszym punkcie programu będzie Sonata C-dur op. 102 nr 1 Beethovena, dzieło z bardzo wysokiej półki, nietypowe, nad którego oryginalnością nie sposób przejść do porządku. A dalej jest... też bardzo pięknie.

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)

    Sonata C-dur op. 102 nr 2 na wiolonczelę i fortepian

    Jest to czwarta z pięciu sonat na wiolonczelę i fortepian Beethovena, napisana w roku 1815, wydana dwa lata później w Bonn u Simrocka wraz z Sonatą op. 106 nr 2, zgodnie z ówczesnym obyczajem jako sonata „na fortepian i wiolonczelę”. Niewiele znamy sonat wiolonczelowych z tego okresu poza sonatami Luigiego Boccheriniego (napisał ich 19!). Ale – podobnie jak skrzypce – wiolonczela w konfrontacji z fortepianem stała się u Beethovena instrumentem pełnoprawnym, jeśli nie wiodącym. Zresztą Beethoven miał kontakty z doskonałymi wykonawcami, a to określało jego wymagania. Obie Sonaty z opus 102, które dedykował swej długoletniej przyjaciółce i powiernicy, hrabinie Marii von Erdödy, pisał z myślą o wykonaniu przez nauczyciela jej dzieci, wiolonczelistę Josepha Linke, członka zaprzyjaźnionego z kompozytorem kwartetu Schuppanziga.

    Poprzednicy Beethovena – Haydn i Mozart – nigdy nie traktowali form schematycznie. Przeciwnie – wprowadzali do nich własne rozwiązania. Ale Beethoven czasem przewracał w nich wszystko. A czasem nie. Jednym z takich dzieł jest Sonata C-dur op. 102 nr 1. Ma ona tylko dwie części, i na dodatek są to dwa allegra sonatowe, każde poprzedzone wolnym wstępem. Sprawia to, że w ciągu około 17 minut dwukrotnie przechodzimy od wyciszenia do pobudzenia, od skupienia do przeżycia burzy muzycznych doznań.

    Claude Debussy (1862-1918)

    Sonata na wiolonczelę i fortepian

    I to także jest arcydzieło, powstałe dokładnie 100 lat po Sonacie Beethovena, w 1915 roku. Debussy był już poważnie chory, ale zapalił się do pomysłu napisania 6 sonat na różne instrumenty, który podsunął mu jego wydawca i przyjaciel, Jacques Durand. Zbiór ten dedykował swej żonie, Emmie Bardac, lecz udało mu się ukończyć jedynie 3 sonaty. Jedną z nich jest Sonata na wiolonczelę i fortepian. Ukazują one dojrzały styl kompozytora, który miał wielki udział w nadaniu nowego kierunku muzyce artystycznej. Mówi się, że inspiracją był dlań Septet Camille Saint-Saënsa, z którym łączy sonatę Debussyego nawiązanie do XVII-wiecznej muzyki francuskiej.

    Język muzyczny Sonaty wiolonczelowej Debussyego jest naturalnie zupełnie inny, niż język Beethovena, czy romantyków. System tonalny dur-moll, miał się już ku upadkowi i Debussy się do tego przyczynił. Z tradycyjnym pojęciem sonaty łączy jego kompozycję tylko trzyczęściowość cyklu, pewna „substancjalność”, gęstość materiału muzycznego i, mimo niewielkich rozmiarów, rozmach. Dziesięciominutowy utwór wydaje się trwać znacznie dłużej – tyle jest w nim treści – jest wyrazisty i stawia pytanie o sens określania Debussyego jako „impresjonisty”.

    Zoltán Kodály (1882-1967)

    Sonatina na wiolonczelę i fortepian

    Zoltán Kodály, to w powszechnej opinii drugi po Beli Bartoku kompozytor węgierski XX wieku. Sławą cieszy się głównie jako twórca metody podstawowej edukacji muzycznej, wiadomo też o jego osiągnięciach w dziedzinie etnomuzykologii. Natomiast jego kompozycje są raczej mało znane, a szkoda. Jak bardzo szkoda, niech świadczy Sonatina na wiolonczelę i fortepian.

    W latach 1909-10 Kodály pracował nad Sonatą na wiolonczelę i fortepian (późniejszym opus 4). Niezadowolony z pierwszej części odrzucił ją i nadał całości dwuczęściową formę. W roku 1922 próbował raz jeszcze uzupełnić brakujące ogniwo, ale w końcu dał temu spokój. Nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki... Czy napisany wówczas utwór miał coś wspólnego z odrzuconą 12 lat wcześniej częścią – tego piszący te słowa nie wie. Ale to właśnie jest nasza Sonatina, nazwana tak chyba tylko dlatego, że od Sonaty pochodzi... Wydana została dopiero w 1957 roku.

    Alfred Sznitke (1934-1998)

    I Sonata na wiolonczelę i fortepian (1978)

    Alfred Sznitke był radzieckim kompozytorem, który musiał znosić wiele szykan, ponieważ po pierwsze władzy nie podobało się to, co pisał, a po drugie był zdolniejszy od usłużnej miernoty, jaką był długoletni przewodniczący Związku Kompozytorów Radzieckich Tichon Chriennikow. Pierwszy powód był bardzo poważny, gdyż muzykę Sznitkego oskarżano o „formalizm”. Z podobnymi zarzutami spotykało się swego czasu wielu radzieckich kompozytorów z Szostakowiczem na czele; groziły one nawet wywiezieniem do łagru, a w najlepszym wypadku wykluczeniem niepokornego artysty z życia publicznego. To właśnie spotkało Sznitkego. Na szczęście mógł on utrzymywać się z pisania muzyki filmowej. Z końcem lat 70-ych zaczął wyjeżdżać na Zachód, ostatecznie osiadł w Hamburgu.

    Sznitke napisał dwie sonaty na wiolonczelę i fortepian, datowane kolejno na 1978 i 1994 rok. Tę pierwszą dedykował Natalii Gutman, wielkiej rosyjskiej wiolonczelistce, która stała się jej wybitną interpretatorką.

  • Michał Balas

    WIOLONCZELA

  • Mikołaj Woźniak

    FORTEPIAN

II

1. D. Scarlatti – Sonata A-dur K. 208

2. D. Scarlatti – Sonata a-moll K. 149

3. D. Scarlatti – Sonata e-moll K. 98

4. Francesco Molino - Duo op. 16 nr 2: Romance – Andante espressivo

5. W. A. Mozart – „Durch Zartlichkeit und Schmeicheln” - aria z opery „Uprowadzenie z Seraju” (opracowanie na obój i gitarę),

6. W. A. Mozart – „Wie stark ist nicht dein Zauberton” – aria z opery „Czarodziejski flet” (opracowanie na obój i gitarę).

7. H. Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras nr 5, W391

I. Ária (Cantilena, A - dur) / II. Dança (Martelo, C - dur)

8. J. Ibert – „Entr’Acte”

— Pałac Radziwiłłów, 18:00, 11.09.2022

  • Występował na licznych festiwalach muzycznych (m. in. Warszawska Jesień, Carintischer Sommer, Menuhin Festival Gstaad, Allegro Vivo, Styriarte, Kwartesencja, Śląska Jesień Gitarowa, Nuevo Mundo, Festiwal Muzyki Astora Piazzolli w Krakowie, Gitarre Wien, Wrocławski Festiwal Gitarowy, Muzyka na Szczytach, Emanacje).

    
Jako solista współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, Wrocławską Orkiestra Kameralną Vratislavia, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Camerata Nova, Fresco Sonare i Chopin Academia Orchestra. Występował również z towarzyszeniem Kameralistów Filharmonii Narodowej, kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zespołu Wiener Instrumentalsolisten oraz jako członek zespołów New Tango Bridge i New Art Ensemble. Jest także współtwórcą i członkiem międzynarodowego kwartetu gitarowego Guitar 4mation, specjalizującego się w wykonaniach muzyki XX i XXI wieku, w tym między innymi repertuaru z pogranicza muzyki współczesnej i jazzu. Jest również członkiem zespołu Hirundo Maris, założonego przez Ariannę Savall i Pettera Udlanda Johansena (nagrania płytowe: CD Il Viaggio d’Amore, 2015, The Wind Rose, 2017).

    
W roku 2020 Michał Nagy wydał solową płytę pt. Fughetta, zawierającą dedykowaną mu tytułową kompozycję Pawła Szymańskiego oraz utwory B. Brittena, S. Gubajduliny i A. Tansmana.

    
Dokonał prawykonań utworów, m.in. Sergia Assada, Pawła Szymańskiego, Guntera Schneidera, Bartłomieja Budzyńskiego i Stefana Soewandiego.
Michał Nagy występuje również w duecie z gitarzystą Marcinem Siatkowskim, skrzypkiem Pawłem Wajrakiem, bandoneonistą Klaudiuszem Baranem i oboistą Arkadiuszem Krupą, z którym zarejestrował sonaty Domenica Scarlattiego w autorskim opracowaniu na obój i gitarę (wydawnictwo Agencji Artystycznej GAP, 2015). Dokonał również nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, Bayerischer Rundfunk i stacji  ZDF. Jest także autorem wielu aranżacji na gitarę solo i z zespołami kameralnymi. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem Euterpe.

    
Nagrywał, m.in. : Sony Music (nagroda Fryderyk 2002 za płytę Piazzolla Tango w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna), Dux (nominacja do Fryderyka 2000 za płytę pt. Micropiezas w duecie z M. Siatkowskim), Polskie Nagrania Edition i Gramola Vienna (pulse.sound.joy.heart., Sonada de Alma, Trans4mation – Guitar 4mation).

    
Urodził się w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Konserwatorium Wiedeńskim. Jego nauczycielami byli: Janusz Raczyński, Marcin Zalewski, Ryszard Bałauszko i Heinz Wallisch. Jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Fiuggi, Gdańsku, Krakowie i Tychach. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji Kultury. Jest laureatem nagrody Województwa Małopolskiego ,,Ars Quaerendi” i odznaki  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

    
Od 1997 roku jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2008 roku jest kierownikiem artystycznym Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych i Festiwalu Terra Artis w Lanckoronie.
Michał Nagy gra na gitarze Mario Rosazza Ferraris, używa strun D’Addario.

  • W 1995 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Kotyczki.

    Od 1997 do 2012 pierwszy oboista Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a od 2012 roku pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia. 

    W 1993 roku wraz z Kwintetem AM w Krakowie zdobył I nagrodę oraz wyróżnienie na III Ogólnopolskim Międzyuczelnianym Konkursie Muzyki Kameralnej w Bydgoszczy. W 1996 roku, już w kategorii solistycznej, zajął I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Oboistów i Fagocistów w Sieradzu. W 2000 roku Arkadiusz Krupa został laureatem II nagrody na prestiżowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi. 

    Jako solista brał udział w wielu festiwalach, m.in. Warszawska Jesień, Tydzień Talentów w Tarnowie, Koncert Roku w Warszawie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Prawykonań w Katowicach. Również jako solista dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz nagrań płytowych dla takich wytwórni, jak Naxos, Virgin i Deutsche Grammophon.

    Wielokrotnie współpracował (również jako solista) z orkiestrami, takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna. Był kierownikiem artystycznym Ensemble De La Cour. Od wielu lat współpracuje (koncertując na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych) w duecie z gitarzystą Michałem Nagy.

    W latach 1996-2013 był pracownikiem Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 2013 prowadzi klasę oboju na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2016 otrzymał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Odznaczony medalami państwowymi, m.in. „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 

    Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Od 2013 roku jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia, projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego.

  • Połączenie wydawałoby się niecodzienne, a przecież jak najbardziej naturalne. Obój i gitara. Gitarę prawie każdy miał w ręce, wielu próbowało na niej grać, wielu grało, nie znając nawet nut, tylko „chwyty”. Dobre i to. Gitara bardzo się rozwinęła w wielu wersjach w XIX wieku, stała się instrumentem solowym. Wirtuozi gry na gitarze słynęli na całą Europę, byli wśród nich i Polacy, jak Feliks Horecki, czy Jan Nepomucen Bobrowicz. Artystów wykonujących muzykę na gitarze klasycznej jest i dziś wielu, jednak w kulturze popularnej gitara pozostała przy funkcji spełnianej niegdyś przez lutnię – akompaniuje do śpiewu. Obój zaś jest instrumentem śpiewnym, wspaniale realizującym kantylenę, choć częściej w orkiestrze, niż w zespole kameralnym. Dlaczego? Dlatego, że jest z natury instrumentem dość głośnym, niespecjalnie podatnym na zmiany natężenia dźwięku, mającym przenikliwą, nieco „ziarnistą” barwę. A skąd to się bierze? A stąd, że aby nakłonić obój do wydania dźwieku, potrzeba stosunkowo dużego ciśnienia powietrza, które musi przecisnąć się przez podwójny stroik. Instrument ten wywodzi się zresztą od podwójnostroikowej, hałaśliwej szałamai. Ten typ brzmienia pasuje najlepiej do muzyki barokowej, takiej, jak muzyka Domenico Scarlattiego, którego sonaty zna prawie każdy, kto uczył się gry na fortepianie. Ale nie są to utwory „pedagogiczne”. Przeznaczone były na klawesyn i noszą nazwę Esercizi per gravicembalo. Zawierają całe bogactwo pięknych pomysłów, kunsztownie opracowanych, no i odegrały wielką rolę w kształtowaniu się nowego stylu – stylu klasycznego. Sam Domenico Scarlatti (1685-1757), syn Alessandro Scarlattiego, wybitnego przedstawiciela opery neapolitańskiej, urodził się dokładnie w tym samym roku, co Jan Sebastian Bach i Jerzy Fryderyk Haendel. Uważano go za wielkiego wirtuoza klawesynu, a wśród rozmaitych funkcji, jakie pełnił, były również obowiązki nadwornego klawesynisty królowej Marysieńki, czyli Marii Kazimiery, ukochanej żony króla Jana Sobieskiego. Dziś trzy jego sonaty usłyszymy w autorskim opracowaniu na obój i gitarę, które szczególnie podkreśla melodyczny urok tych dzieł.

    Kto chce wiedzieć, jak brzmiała muzyka pisana przez XIX-wiecznych gitarzystów, niech wsłucha się w Duo op. 16, drugie z trzech duetów zamieszczonych w tym opus, którego autorem jest Francesco Molino (1768-1847), Włoch, koncertujący najczęściej w Hiszpanii. Zarówno tam, jak i we własnej ojczyźnie mógł liczyć na powodzenie. Italia wydała przecież Mauro Giulianiego, a Hiszpania Fernando Sora – dwóch największych gitarzystów 1. połowy XIX wieku. Podobnie, jak oni, był Molino zdolnym kompozytorem. Pisywał również utwory na flet lub skrzypce z udziałem gitary, i do takich należą między innymi Duety z szesnastego opus. Po zaprzestaniu podróży koncertowych Molino osiadł na stałe w Paryżu.

    Tradycje XIX-wiecznych transkrypcji podtrzymują autorskie opracowania arii z dwóch oper Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) - z Uprowadzenia z seraju i z Czarodziejskiego fletu. Warto tu wspomnieć, że tematy z oper Mozarta były ulubionym materiałem do najrozmaitszych fantazji i wariacji przez cały niemal XIX wiek, o czym powinniśmy dobrze wiedzieć, bo właśnie od Wariacji op. 2 na temat z Don Giovanniego rozpoczęła się kompozytorska kariera Chopina. Mozart, który za życia cieszył się – owszem – niemałą sławą, ale jednak nie na miarę swego talentu, stał się symbolem muzyki klasycznej w dużej mierze dzięki takim właśnie utworom, popularyzującym jego najwybitniejsze dzieła.

    Heitor Villa-Lobos (1887-1959), wielki kompozytor brazylijski, uchodzący za najwybitniejszego twórcę „klasycznego” w całej Ameryce Południowej, był również wiolonczelistą i gitarzystą. Na obydwa te instrumenty skomponował bardzo wiele utworów do dziś utrzymujących się w repertuarze, powszechnie znanych i lubianych. Swe powodzenie zawdzięcza muzyka Villi Lobosa wyjątkowo wyważonej relacji pomiędzy współczesnym mu, XX-wiecznym warsztatem kompozytorskim a elementami tradycyjnej muzyki brazylijskiej, samej w sobie będącej stopem pierwiastków indiańskich, murzyńskich i portugalskiej z czasów kolonizacji. Do tego doszły świadome aluzje do muzyki Jana Sebastiana Bacha, którego tradycji, tak ważnej w muzyce europejskiej, muzyka brazylijska znać nie mogła. W ten sposób powstał cykl Bachianas brasileiras – rodzaj 9 suit na różne zespoły, napisany w l. 1930-45. Suita nr 6, w oryginale przeznaczona na sopran i zespół wiolonczel, a przez kompozytora opracowana także na sopran i gitarę, należy do najlepiej znanych dzieł brazylijskiego mistrza.

    Jacques Ibert (1890-1962) należy do mniej znanych spośród wybitnych kompozytorów francuskich XX w. Nie należał do żadnej z mniej, czy więcej znanych grup artystycznych, choć jego kolegami z prywatnej klasy instrumentacji Andre Gedelge’a byli m.in. członkowie Grupy Sześciu – Arthur Honegger i Darius Milhaud. Był postacią nieco samotną, jakich nie brakowało w pełnym geniuszy pejzażu muzyki francuskiej tego okresu. Zaledwie kilka jego utworów odniosło większy sukces; najbardziej znane są Escales (1922), Divertissement (1929) i Koncert na flet i orkiestrę (1934). Komponował również opery, balety (niektóre we współpracy z innymi kompozytorami), dzieła symfoniczne i kameralne. Za główne cechy jego twórczości uważa się przejrzystość struktury i jasność formy, będące zresztą synonimem muzyki francuskiej XX wieku w ogóle, a zwłaszcza nurtu neoklasycznego. Iberta wprawdzie nie zalicza się do neoklasyków, ale jego kameralna kompozycja Entr’Acte cechy takie nosi. Warto bowiem wspomnieć, ze o ile w okresie romantyzmu pomysły melodyczne, tematy i całe typowe kompleksy były przywiązane do barw poszczególnych instrumentów, o tyle w muzyce neobarokowej i neoklasycznej powrócono do dawniejszych obyczajów pewnej wymienności instrumentów. Oznacza to, że każdy instrument mógł być zastąpiony innym, byle mógł grać w tym samym rejestrze. Tak jest właśnie z Entr’Acte z roku 1935, utworze przeznaczonym na flet lub skrzypce i harfę lub gitarę. A zatem wersja na obój i gitarę jest wersją jak najbardziej uprawnioną i przyczynia się do nowego spojrzenia na ten ciekawy utwór, będący skądinąd wersją antraktu do sztuki Pedro Calderona El médico de su honra (Lekarz swojego honoru), a jednocześnie solową sceną taneczną.

  • Michał Nagy

    GITARA

  • Arkadiusz Krupa

    OBÓJ

III

Béla Bartók – Kwintet fortepianowy C-dur, Sz.23 BB.33 DD.77:

I. Andante / II. Vivace. Scherzando / III. Adagio / IV. Poco a poco piu vivace

— Pałac Radziwiłłów, 18:00, 18.09.2022

  • Absolwent Akademii  Muzycznej  w  Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) w  klasie  fortepianu   prof. Tadeusza  Żmudzińskiego  oraz  w  klasie  kameralistyki  prof.  Marii  Szmyd - Dormus  (1992  r.) Obecnie  adiunkt   w  Katedrze  Kameralistyki  tej  uczelni.

    Po  studiach  doskonalił  swoje  umiejętności  na  kursach  muzycznych  m. in.  u  prof.  Ryszarda  Baksta  oraz  Wiener  Schubert  Trio.

    Jest  laureatem nagród  i  wyróżnień, m. in.  I I  nagrody  na X I  Konkursie  Muzyki  Kameralnej  w  Łodzi  (1992  r . ),  I I  miejsca  na  konkursie  poświęconym  twórczości  kameralnej  W. A. Mozarta  w  Krakowie  (1991  r.)  oraz  nagrody  dla  najlepszego  zespołu  Kursu  Muzyki  Kameralnej   w  Weikersheim  (1992  r.) w  Niemczech.

    Brał  udział  w  "Koncercie  Roku"  w  Warszawie   (1992  r.)  organizowanym   przez  Ministerstwo  Kultury  i  Sztuki  dla  wyróżniających  się  studentów  uczelni  artystycznych. Jest  laureatem  złotej  odznaki  w  konkursie  "Primus  inter  Pares"  ufundowanej  przez  Prezydenta  Miasta  Krakowa.

    Koncertuje  w  kraju  i  za granicą.  Ma  w swym  dorobku  nagrania  telewizyjne,  radiowe  i  płytowe.

    Współpracuje  z  najwybitniejszymi  polskimi  solistami.

  • Urodzona w 1996 roku. Ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Kai Danczowskiej oraz w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego, a następnie dr hab. Marii Shetty. Jej pasją od zawsze była gra w orkiestrze.

    W latach 2012 – 2015 wielokrotnie występowała jako członek Cracow Youth Chamber Orchestra – zespołu działającego przy PSM II stopnia w Krakowie. Orkiestra ta zagrała na Ukrainie (2012), w Norwegii i Islandii, gdzie Anna występowała również jako solistka (2014), w Izraelu (2013) oraz w Stanach Zjednoczonych (2013). Od roku 2016 jest członkiem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Na przełomie lat 2016/17 odbyła trasę koncertową w czterech miastach Chin, występując między innymi w uznawanej za najlepszą akustycznie salę koncertową tego kraju. W orkiestrze tej Anna koncertowała także w Czechach, Gruzji, Austrii i Niemczech. Odbyła również tournee koncertowe po północnej Francji wraz z założoną w 2015 roku Krakowską Orkiestrą "Ardente". W roku 2014 skrzypaczka wystąpiła jako solistka podczas Festiwalu Bachowskiego w Lipsku, wykonując V koncert brandenburski Jana Sebastiana Bacha z towarzyszeniem polsko-niemieckiej orkiestry młodzieżowej, pod batutą Jana Tomasza Adamusa. Wielokrotnie koncertowała także w Austrii, na koncertach organizowanych przez Danzinger Club (Wiener Neudorf).

    Artystka występowała również jako muzyk orkiestrowy, w zespołach takich jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Polish Art Philharmonic, Krakowska Orkiestra Kameralna Świętego Maurycego, Corda Cracovia, Krakowska Opera Kameralna. W latach 2013-2014 była stypendystką fundacji Pro Musica Bona, a w latach 2016-2018 otrzymała Stypendium Rektora dla najlepszych studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2021 roku Anna wraz z pianistą Wilhelmem Pilchem otrzymała wyróżnienie na Międzyuczelnianym Konkursie Duetów w Warszawie. W tym samym roku zdobyła także drugą nagrodę i wyróżnienie w dwóch kategoriach na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej KraCamera. Anna prowadzi obecnie intensywną działalność kameralną, występując w roli skrzypaczki lub altowiolistki. 

  • Urodził się w 1991 roku w Krakowie, 

    gdzie w wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach. W 2017 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec 

    prof. Wiesława Kwaśnego z wynikiem celującym. 

    Artysta prowadzi aktywne życie koncertowe w kraju i za granicą (Niemcy, Francja, Szwajcaria, Azja). Występował na licznych Festiwalach w Polsce oraz poza granicami kraju, m.in.: Musik Im Riesen, Warszawska Jesień, Festiwal w Starych Balicach, czy Elementi. 

    Jako muzyk orkiestrowy występował z wieloma wybitnymi instrumentalistami, kompozytorami oraz dyrygentami, wśród których wymienić warto takich artystów jak: Sir Neville Marriner, Philip Glass, Colin Metters, Dennis Russell Davies, Alexander Liebreich, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Tadeusz Strugała, Lidia Baich, Vesselina Kasarova, Mikhail Agafanov. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, takich jak: Letnia Akademia Muzyczna w Żaganiu, International Masterclasses Pro Bono Musicae, Europejskie Warsztaty Muzyczne w Kołobrzegu, Payerbacher Mesterkursen, Warsztaty Zespołów Kameralnych w Alteglosheim, Janowieckie Interpretacje Muzyki pod kierunkiem Jana Staniendy, Henryka Kowalskiego, Güntera Ludwiga, Waltera Schreibera. 

    Obecnie współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce oraz za granicą, m.in. z Tiroler Kammerorchester InnStrumenti, czy German Radio Orchestra, z którą w ostatnich latach odbył wiele tras koncertowych. Oprócz działalności orkiestrowej artysta zajmuje się również działalnością pedagogiczną oraz kameralistyką. Jest m.in. finalistą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwika van Beethovena. Artysta gra na zabytkowym, włoskim instrumencie z XVII wieku.

  • Sławomir Cierpik

    FORTEPIAN

  • Anna Gęgotek

    SKRZYPCE

  • Kazimierz Michalik

    SKRZYPCE

  • Urodzona w Krakowie. Studiowała w latach 1991-1996 w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie skrzypiec prof. Mieczysława Szlezera. W 1996 roku rozpoczęła studia w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego, które ukończyła z wyróżnieniem w 1999 roku. W swoim dorobku artystycznym ma wiele koncertów solowych i kameralnych. Występowała jako solistka z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z orkiestrami Symfoniczną i Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie, Sinfoniettą Cracovią, Capellą Cracoviensis oraz na festiwalach: Międzynarodowym Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej – Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich,  Festival Pablo Casals w Prades (Francja) oraz Opera Rara. Od 2004 roku jest altowiolistką kwartetu DAFO.

    W dorobku artystycznym zespołu znajdują się liczne koncerty w kraju i za granicą oraz nagrane wspólnie płyty, wyróżnione takimi nagrodami jak: Fryderyk 2009 rok za płytę Speechless Song z muzyką Pawła Mykietyna, Fryderyk 2012 oraz status Złotej Płyty za album CD/DVD live Łukaszewski i Bembinow - Kolędy i pastorałki, Supersonic Pizzicato - nagroda luksemburskiego wydawnictwa Pizzicato za album z muzyką Krzysztofa Pendereckiego: String Quartets, String Trio, Clarinet Quartet, zawierający wszystkie dzieła kameralne kompozytora, z pierwszą światową rejestracją III Kwartetu smyczkowego. W latach 2012-2014 grała w kwartecie fortepianowym z wybitną skrzypaczką Kają Danczowską, pianistką Justyną Danczowską oraz z wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem koncertując w większości ważnych ośrodków muzycznych w Polsce. W latach 1997- 2016 była członkiem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia. W latach 2005-2012 prowadziła warsztaty altówkowe podczas Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu. Jako pedagog, od 2001 roku związana jest z Akademią Muzyczną w Krakowie. W 2013 roku uzyskała stopień naukowy doktora sztuki a w 2018 stopień doktora habilitowanego.

  • Absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej (dyplom  z wyróżnieniem) w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana. Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach muzycznych.

    W 1993 r. uzyskała stypendium Europejskiej Fundacji Mozartowskiej. W 1992 r. została laureatką II miejsca XI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi. 

    Wraz z orkiestrą Capella Cracoviensis koncertowała w Niemczech i USA. W latach 2000-2007 współpracowała z orkiestrą Sinfonietta Cracovia.  Od 1995 r. była członkiem tria fortepianowego, które tworzy wspólnie z  Romanem Reinerem oraz  Sławomirem Cierpikiem. W 1996 r. wspólnie z zespołem nagrała płytę „Wspomnienia z Krakowskiego Kazimierza”, na której znajdują się tradycyjne melodie żydowskie w autorskiej aranżacji . Od 1997 r. pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, w Katedrze Wiolonczeli i Kontrabasu, a obecnie, od roku 2014, w Katedrze Kameralistyki. W 2000 r. została laureatką II nagrody (w kategorii solistów). IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jako interpretatorka muzyki najnowszej występowała wielokrotnie na festiwalach muzyki współczesnej (Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Strawiński i jego Ukraina, Uściług 2011, Koncert pamięci K. Moszumańskiej-Nazar, Paryż 2012, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, Połock, Białoruś 2015, Wiedeń 2021)  jako solistka i kameralistka. Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów, m.in. odnalezionego kwartetu Ignacego Jana Paderewskiego, Zbigniewa Bujarskiego, Macieja Negreya, Kamila Kruka a  także utworów jej dedykowanych - Adama Walacińskiego,  Nadima Husni, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Mateusza Bienia, Macieja Jabłońskiego i Jarosława Płonki. W 2010 roku, po przeprowadzonym przewodzie kwalifikacyjnym, uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych.  W 2010 roku została zatrudniona na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni. Od 2011 roku występuje ze skrzypkiem Maciejem Lulkiem oraz pianistą Sławomirem Cierpikiem, tworząc zespół Malawski Trio. W 2014 roku nagrała płytę „Walaciński kameralnie”. Od 2014 koncertuje z Hybrid Piano Quartet, z którym nagrała płytę z utworami Karola Szymanowskiego, Jarosława Płonki oraz Zygmunta Noskowskiego (2017).   W latach 2014-2016  prezes, obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki. W ramach działalności stowarzyszenia organizuje koncerty                   i wydarzenia artystyczne, m.in.  Hebdowskie Spotkania ze Sztuką, Kursy Mistrzowskie dla dzieci i młodzieży pn. Letnia Manufaktura Sztuki czy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka w Starych Balicach”, którego jest dyrektorem artystycznym. W 2019 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od 2020 roku pracuje na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą.

  • Béla Bartók (1881-1945)

    Kwintet fortepianowy C-dur (1903-1904)

    Czy to możliwe, by któryś z radykalnych twórców XX wieku napisał romantyczne dzieło?

    Możliwe, bo początek XX wieku w sztuce, więc także w muzyce, był okresem wielkich przemian, które następowały z różną intensywnością w różnych europejskich ośrodkach. Sama próba wymienienia wszystkich ówczesnych kierunków i przyporządkowania im poszczególnych kompozytorów (a to nie są sprawy oczywiste i jednoznaczne), wypełniłaby sporą książkę. Jedno jest pewne – ku upadkowi chylił się system funkcyjny, zwany systemem dur-moll, którym od blisko dwustu lat posługiwali się twórcy, i do którego przywykli słuchacze. Przyczyniła się do tego i schromatyzowana, szeroko naśladowana harmonika Wagnera, i elementy obcych systemowi skal, pochodzących z muzyki ludowej, czy orientalnej, wprowadzane przez kompozytorów z różnych stron Europy. Do tego doszło zużycie narzędzi, zmęczenie materiału, wyczerpanie środków. Tam, gdzie muzyka służyła rozrywce – tam system działał. I działa do dziś. Nie mógł on jednak sprostać potrzebie dania wyrazu dramatycznym okolicznościom, w jakich zmieniał się świat.

    Kompozytorzy z Europy środkowej i wschodniej, urodzeni w ostatnich dekadach XIX wieku, studiowali techniki wywodzące się od Bacha, doskonalili się w formach ustalonych przez klasyków, rozwijali gatunki wykształcone w czasach romantyzmu. Byli wśród nich Sergiej Rachmaninow, Mieczysław Karłowicz, Arnold Schoenberg, Franz Schreker, George Enescu, Igor Strawiński, Zoltan Kodály, Bela Bartók, Karol Szymanowski, Anton Webern, Alban Berg i dziesiątki innych. Wszyscy oni przeszli w młodości etap „romantyczny”, zanim każdy z nich podążył w swoją stronę.

    Taki właśnie etap, przysłonięty późniejszymi osiągnięciami, przebył i Bartók, tworząc dzieła niezwykłe. Komponował już od 9 roku życia, zrazu głównie utwory fortepianowe (mając lat 11 rozpoczął karierę pianistyczną), później także kameralne. Zwieńczeniem tego etapu był świetny poemat symfoniczny Kossuth, napisany w 1903 roku. pod wrażeniem raczej, niż pod wpływem poematu Ryszarda Straussa Tako rzecze Zaratustra. Zaraz potem, na przełomie 1903/04, powstał Kwintet fortepianowy C-dur, który w katalogu dzieł Bartóka autorstwa Denijsa Dille nosi numer 77! To ostatnie młodzieńcze dzieło kompozytora. Latem roku 1904 Bartók podobno zetknął się po raz pierwszy z autentycznym folklorem węgierskim. Był to wstrząs, który odmienił jego światopogląd artystyczny i styl tworzonej muzyki.

    Czteroczęściowy Kwintet fortepianowy C-dur skrojony jest na miarę późnoromantycznej kameralistyki Brahmsa i Dvořáka. Muzyka Brahmsa była dla młodego Bartóka wzorem, nie tylko z uwagi na jej związki z tradycyjnie pojmowaną węgierską muzyką narodową, ale ze względu na jej wagę, gęstość, nasycenie. Zaś kameralistyka Dvořáka – zjawisko prawdziwie zachwycające – mogło go ośmielić do owego połączenia balladowej narracji z żywiołową motoryką, jakie cechuje Kwintet. Oczywiście utwór Bartoka brzmi miejscami zupełnie inaczej, niż kompozycje tamtych, starszych o pół stulecia mistrzów. Ale jest zakorzenione w ich świecie.

    Jednak tylko zakorzenione. Bo w rzeczywistości jest to już muzyka czasów modernizmu, choć pozbawiona secesyjnych, wiedeńskich manier. Widać to w formie, porzucającej klasyczną regularność, w hybrydycznym połączeniu cech gatunkowych i wspomnianych rodzajów narracji (u Dvořáka też świadczy to o modernistycznych ciągotach), w pojawianiu się ostrych, dysonujących współbrzmień w sąsiedztwie okrągłych, funkcyjnych akordów i pasaży, w przedziwnie „dudniących” rozwiązaniach fakturalno-brzmieniowych, zwłaszcza w skrajnych rejestrach, i w wynikającej z tego wszystkiego całkowitej nieprzewidywalności muzycznego toku.

    Ton samego początku I części (Andante), jest balladowy, poetycki. Ekspozycja zawiera trzy tematy, z których wpada w ucho zwłaszcza pierwszy – rytmiczny i skoncentrowany. Badacze zapewniają, że w tematach tych kryją się wątki powracające w kolejnych częściach. Na pewno należy do nich uparcie powtarzany motyw opadającej kwarty. Istotne są też relacje trytonowe tonacji C-dur i Fis-dur – najdalsze z możliwych w systemie tonalnym. Przetworzenie, rozpoczęte dramatycznym, dysonującym akordem, w większości motoryczne, operuje silnie przekształconym materiałem i wchłania repryzę, z której zdajemy sobie sprawę dopiero na samym końcu.

    Część II (Vivace. Scherzando) ma pewne tradycyjne cechy gatunkowe; początkowo występują tu nawet konwencjonalne powtórki. Ale prócz pierwszego, wyraźnego tria, zawierającego – znów według badaczy – melodię węgierskiej pieśni Chata płonie, trzeszczy trzcina, jest jeszcze cały szereg „konkurencyjnych”, pobocznych wątków, wciśniętych pomiędzy powtórki głównego, tanecznego tematu. Niektóre odcinki kończy długi, zamierający akord, kontrastujący z pełną ruchu narracją.

    Część III (Adagio) rozpoczyna zestawienie tonacji pozostających w relacji trytonowej – to nawiązanie do I części. Melodie posługują się niekiedy skalą cygańską, ale wyczuwamy w nich także powiew autentyku. Część ta, wyciszona, pełna niezwykłych brzmień, wstrzymująca czas i przypominająca nocny pejzaż, zapowiada już późniejsze dzieła Bartóka.

    Część IV (Poco a poco più vivace) przychodzi attacca i wiele wynagradza tym, których znużył nieco wielki format Kwintetu i „gęstość” muzycznych wydarzeń. Porywające tematy o jawnie węgierskiej proweniencji mobilizują uwagę. A z drugiej strony mamy tu wszystkiego w nadmiarze – jest to istna „lawina piękności”, w której nie brak nawet fugata(!), gdzie wypadki i tempo zmieniają się jak w kalejdoskopie. To nieumiarkowanie zaraża jednak siłą i optymizmem. Mamy też poczucie spełnienia i integracji, bo obok trytonowych zestawień powracają również motywy poprzednich części. Wśród nich wybija się ów motyw powtórzeń opadającej kwarty, przechodzący w istną oscylację, na której tle, w samym zakończeniu, ukazuje się raz jeszcze główny temat finału.

    Prawykonanie Kwintetu miało miejsce 21 listopada 1904 roku w Wiedniu z udziałem kompozytora jako pianisty. 7 stycznia 1921 odbyło się wykonanie zrewidowanej wersji, jednak utwór pozostał nie wydany i powszechnie sądzono, że przepadł. Odnaleziony został dopiero w 1963 przez ucznia Bartóka, Denijsa Dille, i odtąd pojawia się w repertuarze.

  • Aneta Dumanowska

    ALTÓWKA

  • Barbara Łypik-Sobaniec

    WIOLONCZELA

IV

1. A. Malawski – „Nike z Cheronei” z „2 pieśni”

2. K. Szymanowski –„ Pieśni muezina szalonego” op. 42 (wybór)

3. A. Vivaldi – „Vedro con mio diletto” – z opery „Il Giustino”, RV 717 / Akt 2

4. G. F. Haendel – „Un pensiero nemico di pace” - z oratorium „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno”, HWV 46a

5. L. van Beethoven – „Che fa, che fa il mio bene?” Arietta buffa, op. 82 nr 3

6. L. van Beethoven – „T’intendo, si, mio cor” op. 82 nr 2

7. F. Schubert – „An die Musik” D 547

8. W. A. Mozart – „Dans un bois solitaire” KV 308/295b

9. R. Hahn – „A chloris”

10. G. Rossini – „Canzonetta Spagnuola”

11. M. Ravel – „Vocalise - Étude en forme de habanera”

12. R. Strauss – „Morgen!” z „4 Lieder” op. 27

— Pałac Radziwiłłów, 18:00, 25.09.2022

  • Maayan Licht dysponuje niezwykle rzadkim typem głosu tzn. męskim sopranem. Rozpoczął naukę śpiewu u Vity Gurevich w Izraelu. Ukończył z wyróżnieniem studia wokalne w Konserwatorium w Amsterdamie w klasie prof. Xenia Meijer (2021 r.). 

    Zdobył liczne nagrody na konkursach muzycznych m. in. Grachtenfestival w Amsterdamie (2020), stypendium Dino Arici (2019-2020), stypendium AIFC (2014-2020) i nagrodę publiczności na Konkursie Aviv (2015). 

    Artysta koncertuje w całej Europie i najlepszych salach (m. in. Concertgebouw w Amsterdamie). Do tej pory wykonywał partię sopranu m. in. w oratorium „Mesjasz” Haendla, Mszy h-moll Bacha, zagrał Dancernę w „Niebezpiecznych Związkach” czy Amore w „Orfeuszu i Eurydyce” Glucka. Śpiewał podczas takich festiwali jak m. in. Operadagen Rotterdam, Opera Rara w Krakowie. 

    Jego występy transmitowane były do tej pory przez Radio4 czy NTR. Jego kreacje artystyczne doceniane są przez krytykę na całym świecie. 

    Obecnie Maayan Licht rozpoczyna współpracę z jednym z najznakomitszych teatrów operowych Europy - Theater an der Wien. 

  • Mateusz Zubik to aktywny solista i kameralista.

    DO TEJ PORY KONCERTOWAŁ M. IN. W NOWYM JORKU (CARNEGIE HALL), WIEDNIU, BUDAPESZCIE, BAYREUTH, WARSZAWIE, LUSŁAWICACH (EUROPEJSKIE CENTRUM MUZYKI KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO), KRAKOWIE (M. IN. FILHARMONIA KRAKOWSKA, TEATR IM. J. SŁOWACKIEGO), CZĘSTOCHOWIE (FILHARMONIA CZĘSTOCHOWSKA), WROCŁAWIU (TEATR CAPITOL) ORAZ W WIELU MIASTACH POLSKI, A TAKŻE AUSTRII, NIEMIEC, MOŁDAWII, PORTUGALII CZY IZRAELA. Pianista brał udział w wielu renomowanych festiwalach i cyklach koncertowych. Występował podczas m. in. World Piano Meeting w Coimbrze, Tel-Hai International Masterclasses w Sde-Boker, International Summer Academy w Reichenau an der Rax, Opera Rara w Krakowie, Międzynarodowego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach, Międzynarodowego Przemyskiego Festiwalu Salezjańskie Lato Muzyczne, Przemyskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalu Wawel o zmierzchu, cyklu Młode Talenty w Muzeum Chopina w Warszawie, Festiwalu Muzyka w Starych Balicach, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie, Festiwalu Teraz Młoda Polska w Krakowie czy Letniej Manufaktury Sztuki w Niepołomicach (jako pianista i pedagog). Współpracował także z orkiestrami m. in. Sinfoniettą Cracovią. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia.

    Brał udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez m. in. Paula Badurę-Skodę, Dimitrij’ego Baszkirowa, Pietro de Marię, Aquillesa delle Vigne, Emanuela Krasovsky’ego, Elzę Kolodin, Konstanzę Eickhorst, Dinę Voffe, Andrzeja Jasińskiego, Avedisa Koujoumdjiana, Hatto Beyerle, Johannesa Meissla, Vidę Vuijc, Kaję Danczowską, Petera Nagy, Michaela Wessela, Annę Malikovą, Radoslava Kvapila, Adama Wodnickiego, Ewę Osińską, Daniela Blumenthala, Tamasa Ungara, Stanislava Pochekina, Guillermo Gonzaleza, Viktora Derevianko czy Pascala le Corre.

    Mateusz Zubik ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Pikula. W roku 2021 uzyskał tytuł doktora sztuki - jego rozprawa o twórczości Leoša Janáčka została wyróżniona przez Radę ds. Dyscypliny: Sztuki Muzyczne. Odbył także roczne studia w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Martina Hughes’a. Swój warsztat kameralny doskonalił w klasie prof. Barbary Łypik-Sobaniec oraz prof. Sławomira Cierpika. W roku akademickim 2021/2022 rozpoczął studia w Hochschule für Musik und Tanz Köln w mistrzowskiej klasie prof. Gesy Lücker.

    Pianista jest laureatem polskich i zagranicznych konkursów oraz stypendiów konkursowych m. in. I miejsca w Konkursie o Stypendium Fundacji Juttingów, I miejsca w konkursie Golden Classical Music Awards (wraz z zespołem The Flaneurs Piano Trio), I miejsca w konkursie Gram z orkiestrą, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego OPUS (Perseids Piano Trio), II miejsca w Danubia Talents Piano Competition, II Miejsca w France International Music Competition itd. Jest stypendystą Fundacji Sapere Auso, Fundacji Śnieżka, laureatem Stypendium Miasta Krakowa Kultura Odporna oraz Stypendium Rektora Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie dla najlepszych doktorantów i wielu innych.

    MATEUSZ ZUBIK PRACUJE W AKADEMII MUZYCZNEJ IM. K. PENDERECKIEGO W KRAKOWIE, GDZIE REALIZUJE ZAJĘCIA ZE STUDENTAMI Z KLASY FORTEPIANU PROF. DR. HAB. ANDRZEJA PIKULA ORAZ KLASY KAMERALISTYKI PROF. BARBARY ŁYPIK-SOBANIEC ORAZ PROF. SŁAWOMIRA CIERPIKA.

    Jego studenci zdobywają nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych. Pianista jest aktywny działaczem na polu kultury. Jest menedżerem Festiwalu Muzyka w Starych Balicach, inicjatorem i organizatorem koncertów CLASSTRIKO oraz koordynatorem wielu projektów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Za działalność społeczną otrzymał w roku 2013 Nagrodę Profesora Zbigniewa Brzezińskiego (doradcy prezydenta Stanów Zjednoczonych Jimmy’ego Cartera).

  • Maayan Licht

    SOPRAN

  • Mateusz Zubik

    FORTEPIAN