ARTYŚCI

ARTYŚCI

ARTYŚCI

ARTYŚCI ARTYŚCI ARTYŚCI

  • Jorge jest jednym z najbardziej rozchwytywanych skrzypków współcześnie. Znany jest ze swojego drobiazgowego i ekscytującego podejścia, wykonując muzykę w stylu i na instrumentach, na które została skomponowana, od średniowiecza po XXI wiek. 

    Jorge jest założycielem i dyrektorem hiszpańskiego zespołu Tercia Realidad oraz koncertmistrzem zespołów takich jak: La Arpeggiata (Francja), The Hanover Band (Wielka Brytania), Forma Antiqva (Hiszpania), La Risonanza (Włochy), Capella Cracoviensis (Polska), I Fagiolini (Wielka Brytania) oraz Laudonia Ensemble (Austria).  Jest regularnym gościem jako koncertmistrz orkiestr takich jak Capella Cracoviensis, Orquesta Sinfónica de La Comunidad Valenciana, Orquesta del Principado de Asturias, Orquesta de la Vlaamse Opera, a także występuje jako dyrygent w nowej berlińskiej operze Kiez Oper oraz na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy. 

    Regularnie występował jako dyrektor muzyczny i solista w londyńskim teatrze Shakespeare’s Globe, gdzie kierował muzyczną częścią takich dzieł jak "The Secret Theater", premierowo wykonując muzykę Alexandra Balanescu, oraz "Cztery Pory Roku" z muzyką Maxa Richtera.  Nagrywał dla wytwórni takich jak Atlantic Records, Naxos, Hyperion, DLR-Capriccio, Lindoro, La Ma de Guido oraz Prometeo. Ze swoimi eklektycznymi programami na solowe skrzypce, Jorge koncertował szeroko po Europie, Ameryce Południowej i Kanadzie. Występował w Stambule, Sewilli, Barcelonie, Bieczu, Świdnicy, Krakowie, Londynie, Manchesterze, Berlinie, Madrycie, Paryżu, Varaždinie, Montrealu i Cochabamba. 

    W 2021 roku Jorge zaprezentował swój album "Lunaris" dla GWK Records (Niemcy), do którego skomponował cztery elektroniczne pejzaże dźwiękowe, które krytycy uznali za "nie z tego świata". 

    Artysta gra na skrzypcach Ruggieriego z 1680 roku.

  • Zespół powstał ze wspólnej inicjatywy muzyków – wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie. Tworzą go: Maciej Lulek – skrzypce, Barbara Łypik-Sobaniec – wiolonczela i Sławomir Cierpik – fortepian. Pianista Sławomir Cierpik i wiolonczelistka Barbara Łypik-Sobaniec współpracują ze sobą od 1995 roku. Ich wspólny dorobek obejmują dziesiątki koncertów na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą (m.in. Niemcy, Dania, Belgia, Czechy). Dysponują obszernym repertuarem przeznaczonym na trio fortepianowe, począwszy od dzieł klasyków ( Haydn, Mozart , Beethoven) poprzez muzykę romantyczną (Schubert, Mendelssohn, Brahms, Bruch, Czajkowski ) aż po wiek XX (Rachmaninow, Szostakowicz, Bloch, Panufnik) i muzykę najnowszą.

    W roku 2011 idea propagowania kameralnej muzyki polskiej dała początek nowej formacji artystycznej. Do powstałego „Malawski Trio” dołączył przedstawiciel młodego pokolenia polskiej wiolinistyki – Maciej Lulek. Malawski Trio wykonuje różnorodny repertuar, lecz szczególne miejsce zajmują utwory kompozytorów polskich jak Chopin, Różycki, Malawski, Panufnik, Walaciński, Chyrzyński czy Kulety. W 2018 roku Trio dokonało prawykonania światowego „Sonaty listopadowej” Mateusza Bienia, napisanego specjalnie dla zespołu. W roku 2021 powstał kolejny utwór Jarka Płonki „Washed out”, dedykowany zespołowi, którego prawykonanie światowe odbyło się w marcu na Akademii Muzycznej w Krakowie.

  • Przekraczają granice między gatunkami muzyki i rodzajami sztuki, łączą jazz, z chanson, worldmusic, teatrem i literaturą. Zespół istnieje w międzynarodowej obsadzie od 20tu lat i gościł już także kilka razy na polskich scenach. Margaux Kier założycielka zespołu pochodzi z Polski, jej długoletni towarzysze to wyśmienici muzycy jazzowi, mają swoje korzenie w Czechach, Niemczech, Holandii, Francji i także w Polsce. Zespół koncertował wiele razy w Polsce i współpracował m.i. z Mirkiem Czyżykiewiczem i Magdą Umer, aktualnie ma wspólny program „EASTWIND" z wyśmienitym trójmiejskim saksofonistą Irkiem Wojtczakiem. 

    Wolność jazzu umożliwia globalne tłumaczenie lirycznych polskich i niemieckich tekstów po tej i tamtej stron Odry. Teraz na trzeciej płycie bandu utwory są w 8 językach.  Autorski album „Euphoria” - Margaux & die BANDiten to tour de force po starej i nowej Europie. Zespół czerpie inspirację z muzycznych skarbów sąsiedzkich krajów. Na płycie można posłuchać marzycielską world music, fusion jazz, francuskie chanson, a także – polski garaż-punk, niemiecki pop i wiele innych. Zepół BANDiten, wirujący między gatunkami i tradycjami muzycznymi, łączy jazzową wirtuozerię z niekończącą się chęcią eksperymentowania, a teksty Margaux opowiadają o tęsknocie, miłości, przemijaniu i fenomenach naszego czasu z liryczną nutą, melancholią i humorem. 

  • Pochodzi z Bydgoszczy. W wieku 12 lat dołączyła do rodziców, którzy wyemigrowali do Niemiec, mieszka w Kolonii. Po studiach medycyny ukończyła wykształcenie jako aktorka i piosenkarka. W roku 2000 założyła zespół w międzynarodowej jazzowej obsadzie Margaux & die BANDiten. Band przekracza granice łącząc worldmusic, z chanson, jazzem, teatrem i literaturą. 

    To jej projekt sercowy, w którym składa programy, pisze muzykę i teksty. Nagrane zostały 3 płyty. Jako aktorka występowała na offowych scenach teatralnych w Kolonii, Wuppertalu oraz teatrze miejskim w Dortmundzie. Jako członek niemiecko-polskiego teatru eksperymentalnego Actors' Studio Pulheim grała m.i. w Egipcie, Korei, na Łotwie, Hiszpanii, Anglii i Polsce; miała możność nauki i współpracy z Teatrem Gardzienice,  oraz m. i. Jerzym Stuhrem, Janem Peszkiem, Zofią Kalińską, Olgą Szwajgier. Reżyseruje spektakle teatralno-muzyczne i prowadzi warsztaty dla młodzieży, jest częścią Mobilnej Literatur Guerilla Köln i Theater Anderwelten Wuppertal | Köln (produkcje m.i. z Niną Hoger, Angelą Winkler i Chrystel Guillebeaud), jest blisko związana z Teatrem Węgajty w Polsce. Angażuje się w czynie społecznym na rzecz przyjaźni polsko-niemieckiej, ochrony dzieci i pomocy dla Ukrainy i więźniów politycznych na Belarusi. Więcej: 

    www.theater-anderwelten.de | www.margauxunddiebanditen.de | www.europolis.koeln

  • Pianista pochodzi z Opawy (Czechy), swoje pierwsze muzyczne kroki stawiał jako grający na cymbałach w muzyce ludowej. Muzyka stała się pasją życia. Studiował grę na fortepianie i kompozycję w Konserwatorium w Ostrawie, podróżował po całym świecie podczas licznych kontraktów w uzdrowiskach i na statkach. Po powrocie na ziemię studiował fortepian jazzowy w Musikhochschule Köln i ukończył studia z wyróżnieniem. Różnorodne projekty z zakresu jazzu, chanson i folkloru poprowadziły go na międzynarodowe podium koncertowe. Dzięki projektowi EAST Affair wygrał krajowy konkurs Creole World Musik 2006. Dziś Jura jest dyrektorem muzycznym teatru Hennesschen w Kolonii i komponuje muzykę filmową. 

    www.jurawajda.com

  • Perkusista i pianista studiował w wyższych szkołach muzycznych Detmold oraz w Amsterdam School of the Arts. Mieszka w Kolonii, pracował jako dyrektor muzyczny, kompozytor, producent i dyrygent w teatrach w Kolonii, Düsseldorfie, Bazylei i wielu innych. Pracował m.in. z Philharmonic State Orchestra Mainz i Bielefelder Philharmoniker. Jako wykładowca i nauczyciel akademicki wykładał muzykę na kilku uniwersytetach. Pisze partytury filmowe, piosenki, teksty, książki i gra z wielkim entuzjazmem klasyczną muzykę fortepianową. 

    www.henningbrand.de

  • Jako nastolatek zaczął grać na kontrabasie jazzowym. Na początku odnosił sukcesy w różnych konkursach, m.in. a. zdobył solistyczną nagrodę „MeerJazz Big Band Concours” i został zaproszony do finałów Międzynarodowego Konkursu Jazzowego w 2016 roku na kongresie Bass EU w Pradze. W 2014 roku 

    ukończył studia w Hochschule für Musik w Kolonii w zakresie kontrabasu jazzowego z najwyższymi ocenami. Jest integralną częścią różnych zespołów. a. w Erna Rot, Hot Club de Cologne i jako lider zespołu w Radius; Pracował przy wielu produkcjach CD. Jego trasy koncertowe prowadziły m.in. do Polski, Szwajcarii i Ronnie Scott's w Londynie. Ostatnio gra także w WDR Big Band.

    www.stefanrey.de

  • Prowadzi niezwykle aktywną działalność koncertową, występował na 5 kontynentach w ponad 50 krajach. Koncertował na scenach prestiżowych sal koncertowych. W jego koncertowym alfabecie znajdują się także miasta takie jak: Nowy Jork, Toronto, Buenos Aires, Meksyk, Paryż, Praga, Berlin, Genewa, Madryt, Mediolan, Kopenhaga, Sztokholm, Tokio.

    Marian Sobula jest laureatem najwyższych nagród międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. medalistą Konkursu „Maria Canals” w Barcelonie, laureatem nagrody specjalnej Konkursu „Dr Luis Sigall” w Vina del Mar w Chile, a także The Yamaha Music Foundation of Europe Competition, oraz licznych turniejów pianistycznych we Włoszech.

    Z orkiestrą symfoniczną po raz pierwszy wystąpił w wieku 12 lat. Z Simon Bolivar Symphony Orchestra zadebiutował w Teatro Teresa Carreno w Caracas w Wenezueli w 2008 r. Koncertuje z orkiestrami symfonicznymi na świecie i występował także z orkiestrami większości polskich filharmonii.

    Jest stypendystą zarówno polskich jak i międzynarodowych fundacji i instytucji: UNESCO w Paryżu, Fundacji JESC w Japonii, Rządu Włoskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2008 r. został laureatem Nagrody Województwa Małopolskiego ARS QUAERENDI za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury. W 2017 r. otrzymał Nagrodę Bene Merito Ministra Spraw Zagranicznych RP.

    Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Janiny Butor (1989-2000), Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula (2000-2005), swoje umiejętności doskonalił na studiach podyplomowych w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie w klasie fortepianu prof. Sergio Perticaroliego (nagroda za najlepszy dyplom) oraz na kursach mistrzowskich prof. Arie Vardiego w Hanowerze. W 2011 r. otrzymał stopień doktora sztuki za rozprawę doktorską na temat Etudes d’execution transcendante Franciszka Liszta. W 2019 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego sztuki.

    Grał na prestiżowych festiwalach, m.in. Beethovenfest w Bonn, WielkanocnyFestiwal im. L. van Beethovena w Warszawie, Oficina de Musica w Brazylii, KotorArt w Czanogórze. Występował z recitalami na EXPO w Japonii (Aichi) i Hiszpanii (Saragossa), dla Fundacji Williama Waltona w Londynie, na XX Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju oraz na spotkaniu noblistów w Warszawie w 2013 r. Jego koncert w Sydney Opera House uświetnił przywitanie nowego Konsula Generalnego RP w Sydney.

    Artysta współpracuje z wybitnymi dyrygentami – Łukaszem Borowiczem, Tomaszem Bugajem, Wojciechem Czepielem, Michałem Dworzyńskim, Michałem Nesterowiczem, Markiem Pijarowskim, Jesus Medina, Alessandro d’Agostini, Masimiliano Caldi, Peter Guelke, Guido Ajmon-Marsan, Dietrich Paredes, Alejandro Posada, Roberto Tibiriçá oraz solistami. Jego nagrania były transmitowane i retransmitowane w licznych mediach polskich i zagranicznych (Deutsche Welle, TVP Polonia, RMF Classic, ABC Classic FM Australia, RAI).

    Oprócz działalności koncertowej Marian Sobula realizuje swoją pasję pedagogiczną prowadząc liczne kursy pianistyczne m. in. w Bratysławie, Lipsku, Limie, Szanghaju, Caracas, Kurytybie. Od 2007 r. jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Akademii Muzycznej w Krakowie. Zasiadał w jury konkursów pianistycznych w Lipsku, Usti nad Łabą, Koszycach, Sanremo, Szanghaju i Kurytybie.

    Pianista jest prezesem Stowarzyszenia Artystycznego PianoClassic, dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa (od 2009 r.) oraz International PianoSeries oraz International ClassicSeries, a także kierownikiem międzynarodowego projektu Dni Muzyki Polskiej (od 2013 r.).

  • Studia ukończył z wyróżnieniem w klasie skrzypiec prof. T.Głąbówny w AM w Krakowie. Jest asystentem w tejże uczelni. Pracuje również w orkiestrze kameralnej „Sinfonietta Cracovia” z którą odbywa liczne podróże koncertowe w kraju i za granicą. Występował jako solista (Ork.Filh.Lubelskiej, Ork. A.M. w Krakowie, Ork.University of Suwon – Korea Płd.) i kameralista na wielu krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych.

    Prawykonywał utwory B.Schaeffera (Sonata na skrzypce i harfę dedykowana M.Lulkowi) i A.Walacińskiego (m.in. Festiwal „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich). W 2001 zdobył II nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej im. K.Pendereckiego w Krakowie. Jako członek kwintetu smyczkowego „Piazzoforte” współpracuje ze znakomitymi pianistami: Kevinem Kennerem i Waldemarem Malickim.

    Jako pedagog współpracuje z University of Suwon – Korea Płd. – prowadząc klasę skrzypiec i orkiestrę kameralną. W 2005 był jurorem Ogólnokoreańskiego Konkursu Młodych Skrzypków w Suwon. Prowadzi również seminaria dla młodych skrzypków w Polsce( Łańcut, Lublin).

  • Urodził się w Isafjordur na Islandii. Grę na skrzypcach rozpoczął w wieku 4 lat w szkole muzycznej w Isafjordur pod kierunkiem swojego ojca Janusza Frach. 

    Kontynuował  naukę w Iceland University of the Arts u Gudny Gudmundsdottir i pózniej w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pod kierunkiem Mieczysława Szlezera,  gdzie uzyskał dyplom magistra w roku 2021. Jest laureatem międzynarodowych konkursów kameralnych i regularnie występuje na koncertach jako solista i kameralista. W 2023 uzyskał również tytuł magistra z gry na altówce w klasie Matrii Shetty oraz Łukasze Syrnickiego. Grę kameralną kształcił pod okiem Barbary Łypik-Sobaniec i Sławomira Cierpika.

    Jako aktywny działacz polonijny i promotor polsko-islandzkiej współpracy kulturalnej, organizuje szereg wydarzeń łączących obydwa kraje, będąc dyrektorem dwóch konkursów muzyki polskiej organizowanych przez Ambasadę RP w Reykjaviku pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Maksymilian jest również wykładowcą w Katedrze Nordystyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

  • Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Kai Danczowskiej oraz w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego, a następnie dr hab. Marii Shetty.

    Jej pasją od zawsze była gra w orkiestrze. W latach 2012 – 2015 wielokrotnie występowała jako członek Cracow Youth Chamber Orchestra – zespołu działającego przy PSM II stopnia. Orkiestra ta zagrała na Ukrainie (2012), w Norwegii i Islandii, gdzie Anna występowała również jako solistka (2014), Izraelu (2013), oraz Stanach Zjednoczonych (2013). Od roku 2016 jest członkiem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, która bardzo często występuje w Polsce, jak i za granicą. Na przełomie lat 2016/17 odbyła ona trasę koncertową w czterech miastach Chin, występując między innymi w uznawanej za najlepszą akustycznie salę koncertową tego kraju.

    W orkiestrze tej Anna koncertowała także w Czechach, Gruzji, Austrii i Niemczech. Odbyła ona także tournee koncertowe po północnej Francji wraz z założoną w 2015 roku Krakowską Orkiestrą "Ardente".  

    W roku 2014 skrzypaczka wystąpiła jako solistka podczas Festiwalu Bachowskiego w Lipsku, wykonując V koncert brandenburski Jana Sebastiana Bacha z towarzyszeniem polsko-niemieckiej orkiestry młodzieżowej, pod batutą Jana Tomasza Adamusa. Wielokrotnie koncertowała także w Austrii, na koncertach organizowanych przez Danzinger Club (Wiener Neudorf). Anna występowała także jako muzyk orkiestrowy w zespołach takich jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Polish Art Philharmonic, Krakowska Orkiestra Kameralna Świętego Maurycego, Corda Cracovia, Krakowska Opera Kameralna.

    W latach 2013-2014 była stypendystką fundacji Pro Musica Bona, a w latach 2016-2018 otrzymała Stypendium Rektora dla najlepszych studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. 

    W 2021 roku Anna wraz z pianistą Wilhelmem Pilchem otrzymała wyróżnienie na Międzyuczelnianym Konkursie Duetów w Warszawie. W tym samym roku zdobyła także drugą nagrodę i wyróżnienie w dówch kategoriach na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej KraCamera.  Anna prowadzi obecnie intensywną działalność kameralną występując w roli skrzypaczki lub altowiolistki. 

  • Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Kazimierza Michalika oraz Andrzeja Bauera, uzyskując dyplom z odznaczeniem. Kształcił się także w Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Besançon, Barcelonie, Głuchołazach (u Romana Jabłońskiego) oraz w Żaganiu (u Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera).

    W 1988 roku otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym w Elblągu i I nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Konkursie na Indywidualność Muzyczną Krakowa, a także stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jest również zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w 2001 roku w Warszawie i laureatem nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny w 2006 roku. Ponadto otrzymał nagrody specjalne na Konkursach Czajkowskiego w Moskwie i ARD w Monachium oraz Programu 2 Polskiego Radia. W latach 2003 i 2004 był stypendystą Rządu Francuskiego.

    Występował m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami, jak Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestra Radiowa w Warszawie i Budapeszcie, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Massimiliano Caldi. Jest zapraszany na znane festiwale m.in. „Warszawską Jesień”, „Mecklemburg Vorpommen”, „Young Euro Classic” w Berlinie. Nagrywał dla Polskiego Radia.

    Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym Concerto grosso pod dyrekcją kompozytora.

  • Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Prof. Andrzeja Ogórkiewicza, Musikhochschule w Lubece w klasie prof. Güntera Binge oraz Narodowego Uniwersytetu Muzycznego w Stuttgarcie w klasie prof. Dunji Vejzović.

    Swoją karierę rozpoczął w 2008 będąc pierwszym basem przyjętym do Międzynarodowego Studia Operowego Teatru w Lubece. Współpraca ta zaaowocowała występami gościnnymi w sezonie 2009/10, w rolach takich jak Tom w 'Balu maskowym' Verdiego , Kruschina w 'Sprzedanej narzeczonej' Smetany czy Sprecher w 'Czarodziejskim flecie' Mozarta. W sezonie 2010/11 Szymon Chojnacki został powołany do zespołu Studia Operowego Narodowej Opery w Stuttgarcie. Tam wykazać mógł się m.in. jako Marchese w 'Traviacie' Verdiego , Albert w 'Żydówce' Halevy'ego czy Zuniga w 'Carmen' Bizeta.

    Od 2011 roku zostaje członkiem zespołu Teatru Operowego w Lucernie z którym pozostaje na stałe aż do czerwca 2016. Tu śpiewał m.in. Zoroastro w 'Orlando' Haendla, Publio w 'Łaskawości Tytusa' Mozarta , Alidoro w 'Cenerentola' oraz Lord Sidney w 'Podróży do Reims' Rossiniego, Colline w 'Cyganerii' Pucciniego i rolę tytułową w 'Don Pasquale' Donizettiego, by wymienić tylko najważniejsze.

    Sezon 2016/2017 to przede wszystkim debiuty na terenie Austrii. W Wiedeńskiej Operze Narodowej brał udział w produkcji 'The Tempest' Thomasa Adesa, jako cover roli Stefano. Gościnnie występował także jako Sarastro w 'Czarodziejskim flecie' Mozarta w Bühnen Baden pod Wiedniem.

    Na sezon 2016/17 Szymon Chojnacki związał się z Landestheater Niederbayern występując tam jako: Kajfasz w 'Jesus Christ Superstar' Webbera, Jowisz w 'Platée' Rameau, Stromminger w 'La Wally' Catalaniego czy Harasta w 'Przygodach lisiczki chytruski' Janacka. Szymon Chojnacki występuje regularnie na festiwalu operowym Tiroler Fespiele Erl (Austria) pod dyrekcja Gustava Kuhna, gdzie debiutował jako Walter w 'Wilhelmie Tellu' Rossiniego. Tam występował także jako Oroe w 'Semiramidze' Rossiniego oraz Sarastro w 'Czarodziejskim Flecie'.

    Regularnie występuje w Teatro La Fenice w Wenecji ( 'Prima la musica poi le parole', 'Der Schauspieldirektor', 'Don Carlo', 'Ariadna na Naksos', 'Protagonista'), gdzie w 2018 roku zadebiutował w operze Giorgio Battistelliego 'Richard III' jako Brackenburry i Ratcliffe.

    Jego najnowsze nagranie kompletnego albumu pieśni Ignacego Friedmana zostało nominowane w dwóch kategoriach do OPUS KLASSIK AWARDS 2022: Solo Recording Vocal (LIED) oraz World Premiere Recording, do ICMA International Classical Music Awards 2023 i do Paszportów Polityki 2023 w kategorii MUZYKA POWAŻNA.

    Od 2022 poświęca się także pracy pedagogicznej jako nauczyciel śpiewu na wydziale wokalnym, specjalność: śpiew solowy, w Musikhochschule w Lubece.

  • Zadebiutowała jako solistka po ukończeniu szkoły średniej z "Jeunehomme Concerto" Mozarta na początku Niemieckiego Festiwalu Mozartowskiego w 2008 r. Od tego czasu prowadzi intensywną karierę koncertową, która zabrała ją do wielu miast w Niemczech i wielu krajach europejskich (Austria, Włochy, Księstwo Liechtensteinu, Szwajcaria, Polska) i Omanie. Występowała na różnych festiwalach, takich jak Hohenloher Kultursommer, Europäische Kulturtage Karlsruhe, Kulturtage Hirschberg (podczas którego powstała płyta CD z utworami fortepianowymi Richarda Wagnera), Bayreuther Osterfestival, Schubertiade Sion i Musica nel Borgo (Toskania).

    Lisa Wellisch zdobyła wykształcenie muzyczne w trzech różnych akademiach muzycznych po ukończeniu studiów w HfK Bayreuth (klasa prof. Michaela Wessela): w Stuttgarcie, Fryburgu i Karlsruhe studiowała fortepian (prof. Hans-Peter Stenzl i prof. Gilead Mishory), a na drugim stopniu magisterskim akompaniament pieśni (prof. Hartmut Höll). Od tego czasu otrzymała dodatkowe prywatne lekcje od Elisabeth Leonskaja. Jej wykształcenie muzyczne uzupełniały również mistrzowskie kursy pianistyczne, m.in. u Konrada Elsera, Andrzeja Jasińskiego i Alfreda Perla, a także kursy pieśni, m.in. u Irwina Gage'a, Ruth Ziesak, Petera Schreiera, Juliane Banse i Anne LeBozec.

    Lisa Wellisch otrzymała stypendia od Fundacji Yehudi Menuhina "Live Music Now", Stowarzyszenia Richarda Wagnera, "Gesellschaft der Freunde der Musikhochschule Stuttgart", Niemieckiej Rady Muzycznej ("Neustart Kultur"), Wolnego Państwa Bawarii ("Junge Kunst und neue Wege") i zdobyła nagrody na międzynarodowych konkursach (w tym II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pieśni Artystycznej w Karlsruhe). Występowała jako solistka z wieloma orkiestrami i występowała z ważnymi partnerami w pieśniach, takimi jak sopranistki Olena Tokar (laureatka 1. nagrody ARD w 2012 r.) i Olga Jelínková, mezzosopran Marina Viotti, baryton Äneas Humm i bas Szymon Chojnacki. Od 2020 roku regularnie występuje w duecie kameralnym z wiolonczelistką Tatjaną Uhde (solistką wiolonczel w Paryskiej Operze Narodowej).

    Lisa Wellisch jest szczególnie zainteresowana (ponownym) odkrywaniem rzadko wykonywanych dzieł: kilkakrotnie wykonała Koncert fortepianowy op. 7 Clary Schumann i regularnie opracowuje alternatywne formaty koncertów, takie jak wieczory melodramatyczne lub koncerty młodzieżowe. W lipcu 2021 r. wydała swój nowy album "Märchenbilder - Fairy tale pictures", który nagrała wspólnie z Tatjaną Uhde w wytwórni ARS Produktion i który otrzymał doskonałe recenzje w międzynarodowej prasie.

  • Pianista, solista i kameralista, profesor sztuk muzycznych. Pedagog i kierownik Katedry Fortepianu na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.

    Od roku 2022 jest artystą Steinway & Sons. Koncertował w takich salach jak: Carnegie Hall, Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts, Wigmore Hall, St. Martin-in-the-Fields, Salle Cortot, Seoul Arts Center, NCPA w Mumbaju i Palacio de Bellas Artes w Meksyku.

    Prowadził wykłady oraz występował z koncertami na wielu prestiżowych uczelniach m.in. Cambridge University, Columbia University, Indiana University Bloomington, University of Chicago.

    Wydał wiele płyt kompaktowych dla firm Warner, DUX i EMI z muzyką solową i kameralną zbierając przychylne recenzje w prestiżowych magazynach i czasopismach (m.in. Gramophone, Diapason, Kulturspiegel, Klassik, The Strad, Pizzicato, Fanfare, American Record’s Guide, Scherzo). Otrzymał za nie wiele prestiżowych nagród m.in.: dwukrotnie nagrodę francuskiej krytyki muzycznej „La Clef de ResMusica”, Gramophone Editor’s Choice, 5 du Diapason, Selection ClicMag, Prix de la SACD, Global Music Awards Outstanding Achievement, tytuł płyty miesiąca Musicweb International oraz wyróżnienie „Płyta roku 2017” magazynu Hi-fi. Był wielokrotnie nominowany do Polskich Nagród Fonograficznych FRYDERYK oraz do International Classical Music Awards.

    Za swoją działalność na rzec muzyki polskiej został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

    fot. Anita Wąsik-Płocińska

  • Pianistka o niezwykłej wrażliwości i wielkiej pasji, należy do grona wybitnych artystów młodego pokolenia, którzy kształtują współczesny pejzaż muzyczny. Jej talent jest stale doceniany przez krytyków, co potwierdzają liczne międzynarodowe nagrody oraz występy na prestiżowych scenach całego świata, takich jak Teatr Maryjski w Petersburgu, Elbphilharmonie w Hamburgu, czy Guotai Arts Center w Chongqing. Jako stypendystka m.in. Deutsche Stiftung Musikleben koncertowała w Europie, USA, Rosji i Chinach. Współpracuje regularnie z Tamarą Stefanovich i Pierre-Laurentem Aimardem.

    Nina nie tylko zachwyca publiczność swoją grą, ale również wnosi istotny wkład w rozwój edukacji muzycznej. Jako dyrektorka artystyczna serii "Perspektivwechsel" w ramach Weilburger Schlosskonzerte kreuje nowe kierunki w sektorze wydarzeń artystycznych.

    Jej zaangażowanie nie kończy się na scenie. Nina aktywnie działa na rzecz społeczności, opiekując się osobami terminalnie chorymi i pełniąc rolę członkini zarządu Hospiz-Verein Leverkusen. Jej artystyczno-społeczny projekt "LebensTöne" głęboko eksploruje związki między muzyką, żałobą a życiem, stanowiąc niezwykłe połączenie sztuki i społecznego zaangażowania.

    fot. Sophia Hegewald

  • Hiszpański pianista urodzony w A Coruña w Galicji. Jego talent zaprowadził go na najważniejsze sceny Europy, ale i poza nią: Auditorio de Galicia w Santiago de Compostela, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, zakopiańskie Muzeum Karola Szymanowskiego, La Monnaie w Brukseli, Musik und Kongresshalle w Lubece czy Opera w Kilonii. Występował na międzynarodowych festiwalach w Hiszpanii, Portugalii, Polsce i Izraelu, wśród nich są m.in. Son Futuras Jóvenes Promesas, Mikstury Kultury, Festival de Granada, Coimbra World Piano Meeting czy Tel Hai International Piano Masterclasses.

    Jest laureatem licznych krajowych i międzynarodowych nagród oraz stypendystą hiszpańskiego Stowarzyszenia Artystów Wykonawców (AIE) w latach 2017-2020. Nagrywał dla Hiszpańskiego Radia Narodowego i peruwiańskiego Cultural Channel. Współpracuje z Galician Symphony Orchestra, La Monnaie Symphony Orchestra, Galician Youth Symphony Orchestra, Kaliską Orkiestrą Symfoniczną i Orquesta Gaos. Założył Duo Borges i Rever Ensemble, z którymi koncertuje w całej Europie i rozwija swoją twórczość kameralną pod kierunkiem takich muzyków jak Diethelm Jonas czy Heinz Holliger. Studiował i uczył się u najlepszych – w Hiszpanii u Iriny Moryatovej i Ricardo Requejo, w Akademii Muzycznej w Krakowie u prof. Andrzeja Pikula oraz w Musikhochschule w Lubece u Konstanze Eickhorst.

    Obecnie mieszka w Brukseli, gdzie kontynuuje naukę pod kierunkiem Aleksandara Madžara. Uczestniczył w kursach mistrzowskich u takich pianistów jak Dmitrij Aleksiejew, Stefan Arnold, Paul Badura-Skoda, Dmitrij Baszkirow, Galina Eguiazarova, Claudio Martínez Mehner, John O'Conor, Victor Rosenbaum, Tamás Ungar, Aquiles delle Vigne i Tatiana Zelikman.

  • Pianista, kameralista, pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu prof. dr. hab. Andrzeja Pikula (dyplom z wyróżnieniem). W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki; praca doktorska dotyczyła interpretacji dzieł Ludwiga van Beethovena i zawierała nagranie sonat op. 81a, op. 106 Hammerklavier i op. 111.

    W 2014 roku pianista rozwijał swoje umiejętności w Musikhochschule w Lubece w klasie fortepianu prof. Konstanze Eickhorst, a w 2021 roku w ramach studiów w podyplomowych, w klasie prof. Aquilesa Delle Vigne. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów m.in. Paula Badurę-Skodę, Dmitrija Bashkirova, Dinę Joffe, Annę Malikovą, Emanuela Krasovsky’ego czy Evgenija Koroliova.

    Jest laureatem i finalistą międzynarodowych konkursów pianistycznych, takich jak: Konkurs im. Tadeusza Żmudzińskiego w Krakowie, Konkurs Koncertów w ramach Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Tel Chaj w Izraelu (Nagroda im. Jana Jacoba Bistritzky’ego), Sardoal Young Talent Award w Portugalii, „Gloria Artis Competition” w Wiedniu, 4th Singapore International Classical Piano Competition, Międzynarodowy Konkurs im. Hansa von Bülowa w Meiningen czy Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Wykonawstwo bez limitu” w Łodzi.

    Koncertował  jako solista i kameralista w Polsce oraz w Austrii, Danii, Hiszpanii, Izraelu, Niemczech, Słowacji, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech. Występował na międzynarodowych festiwalach, takich jak: „Wawel o Zmierzchu” (2017), „Sierpień Talentów” w Katowicach (2014), Festiwal Pianistyczny Królewskiego Miasta Krakowa (2013), Festiwal Muzyki Polskiej w Iwoniczu-Zdroju (2012, 2013), Festiwal Lisztowski w Krakowie (2011), a także w Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Częstochowskiej oraz w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracował również z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej i Orkiestrą Symfoniczną Riszon le-Cijjon, wykonując Koncert Es-dur Franciszka Liszta.

     W 2016 został zatrudniony w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi obecnie swoją klasę na stanowisku adiunkta. Od 2015 roku pracuje także jako pedagog i kierownik Sekcji Fortepianu w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. 

    Prowadzi klasę fortepianu w ramach Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu. Jego uczniowie i studenci uzyskują nagrody w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych. 

    W 2022 roku otrzymał Stypendium twórcze Ministra Kultury. Jego płyta „Bruzdowicz: Works for Piano and Cello” wydana nakładem wydawnictwa DUX została nagrodzona na III Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły”.

    W 2023 roku ukazała się płyta „Aurora”, nagrana w duecie Czarakczew/Kowal Duo, która została poświęcona twórczości zapomnianego krakowskiego kompozytora – Jerzego Gablenza.

    fot. Tomasz Białowolski

  • Urodzony w Krakowie w 1993 roku w rodzinie muzyków. Absolwent studiów licencjackich w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu Marioli Cieniawy. Absolwent studiów magisterskich Akademii im. K. Szymanowskiego w  Katowicach w klasie Piotra Sałajczyka. Laureat konkursów pianistycznych w  Płocku, Manchesterze, Enschede i Słupsku.

    Za swoje osiągnięcia artystyczne  wielokrotnie wyróżniany nagrodami i stypendiami, m.in.: fundacji „Pro Musica  Bona”, „Sapere Auso”, Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. W 2012 roku  otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana  Zdrojewskiego stypendium „Młoda Polska”.

    Koncertował w Niemczech, Japonii,  Anglii, Francji, Austrii, Hiszpanii, we Włoszech i na Litwie. Występował z  Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii  Łódzkiej oraz Królewską Orkiestrą Filharmoniczną z Liverpoolu. Swoje  umiejętności doskonalił na kursach muzycznych, pod kierunkiem takich  pedagogów, jak Kevin Kenner, Paul Badura-Skoda, Andrzej Jasiński, Wojciech  Świtała, Bruno Canino czy Katarzyna Popowa-Zydroń. Oprócz gry solowej  Eligiusz z pasją i z zamiłowaniem oddaje się kameralistyce. Występował w  licznych duetach, triach i kwintecie fortepianowym – jego prezentacje  konkursowe były wysoko oceniane m. in. w Łomiankach, Toruniu, Katowicach,  Bydgoszczy i Rzymie.

    W wolnym czasie – zapalony kibic prawie każdej dyscypliny sportowej, współczesnego kina oraz teatru.

    fot. Tomasz Białowolski

  • To jedna z najbardziej wszechstronnych pianistek swojego pokolenia – solistka, kameralistka, korepetytorka wokalna, interpretatorka muzyki nowej, doktor sztuk muzycznych. Wyróżniona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Laureatka Nagrody Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi (2019) za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury oraz Stypendium Twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019). 

    Studia magisterskie i doktorskie ukończyła w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Beneficjentka Programu Kształcenia Młodych Talentów-Akademii Operowej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie w latach 2015-2018. Laureatka licznych nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych oraz nagród dla wyróżniającego się pianisty konkursów wokalnych. 

    Jako solistka koncertowała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz z większością orkiestr symfonicznych polskich filharmonii. Współpracowała z takimi dyrygentami jak, m.in. Bassem Akiki, Paweł Przytocki, Mirosław Jacek Błaszczyk, Wojciech Rodek i Rafał Kłoczko. W swoim dorobku ma liczne prawykonania muzyki nowej, eksperymentalnej, nierzadko z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Jest członkinią Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum” zrzeszającego wykonawców muzyki współczesnej.

    Dokonała premierowych nagrań pieśni Emanuela Kani (DUX 7603) oraz kompletu dzieł – miniatur fortepianowych i pieśni – Kazimierza Lubomirskiego (Kameny, 2019). 

    W 2022r. pianistka wykonała w całości monumentalny cykl Vingt Regards sur L'Enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jest trzecią wykonawczynią tego cyklu w Polsce (po Eugeniuszu Knapiku i Jerzym Godziszewskim) i pierwszą polską kobietą-pianistką, która podjęła się tego wyzwania.

    Od 2013r. Dominika Peszko pracuje jako nauczyciel akademicki w Katedrze Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.


    fot. Marta Napierała

    http://dominikapeszko.pl

  • Pianista, absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu prof. dra hab. Andrzeja Pikula. Studia magisterskie ukończył z wyróżnieniem w 2021 roku. 

    Występował jako solista i kameralista z recitalami  w wielu krajach Europy (Austria, Francja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Serbia, Szkocja, Słowacja, Szwajcaria, Węgry, Włochy), a także kilkukrotnie w Chinach. Zainaugurował 11. Festiwal Muzyczny „Wawel  o Zmierzchu” wykonując IV Symfonię Koncertującą K. Szymanowskiegoprzed ponad tysięczną publicznością. Wystąpił na festiwalu „Shanghai International Piano Festival” z koncertami solowymi oraz kameralnymi wykonując utwory polskich kompozytorów (F. Chopin, K. Szymanowski, A. Malawski). Zainaugurował również „III Coimbra World Piano Meeting”  w Portugaliiwykonując wybrane polonezy Fryderyka Chopina. Na „Jane Stirling Festival”w Edynburgu wystąpił z cyklem recitali chopinowskich. Brał udział w festiwalu „Mosty – Kraków  i Budapeszt”.

    Prowadzi również ożywioną działalność koncertową w Polsce. Wystąpił z orkiestrami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą festiwalową „CORda Cracovia”, Orkiestrą Kameralną „Ardente”, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie. 

    Został nagrodzony w wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, m. in.: III nagrodą oraz nagrodą specjalną za wykonanie muzyki francuskiej w VI Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie, II nagrodą w XXVII Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Rzymie, II nagrodą w XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Sztokholmie,  III nagrodą w XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Genewie, III nagrodą  w VIII Ogólnopolskim Festiwalu Pianistycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych"  w Koninie, I nagrodą w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” w Krakowie, I nagrodą w IX Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im.  J. Zarębskiego w Warszawie. II nagrodą w IV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym  w Szczecinie, I nagrodą w XXXVII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Stresie.   

    Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Fundacji „Pro Musica Bona", Prezydenta Miasta Konina.